Nok et brev og enda ett, og ett til...

Vilja Angelica
Vilja Angelica

"Så har jeg endelig fått et svar fra Bank Norwegian", tenkte jeg, etter et besøk i postkassen igår. Men det eneste som lå der var et varsel om ytterligere økning av renten fra 3.8.23... Og da var det jo tid for nok et brev til Finansdepartementet for her var det mer å bekymre seg for... Banken tar seg nemlig stivt betalt i mellomlegg mellom nominell og effektiv rente. Hele 2,42%! På min mors gamle lån var differansen sånn ca 0,3-0,5% - noe som høres mye mer riktig ut. Hva er det de driver med innen bank og finans for tiden?????

Til Finanstilsynet, Postboks 1187 Sentrum, 0107 Oslo

Kopi: Politiet - Økokrim (Postboks 2096 Vika, 0125 Oslo), Finansdepartementet (Postboks 8008 Dep, 0030 Oslo), Rødts Stortingsgruppe (Stortinget, Postboks 1700, 0026 Oslo)

Viser til min bekymringsmelding vedr. Bank Norwegian datert 3.7.23 og ettersender det eneste livstegnet fra banken jeg har mottatt i postkassen min siden min klage datert  og sendt 4.5.23.

Brevet er en melding om ytterligere renteøkning fra august 2023 og jeg ber Finanstilsynet legge merke til forskjell mellom nominell rente og effektiv rente, som utgjør hele 2,42%, til tross for at den eneste offisiselle tillleggsutgiften på mitt lån er kr 30,- per måned. Jeg viser her til nedbetalingsplaner sendt med bekymringsmeldingen sendt 3.7.23.

Dersom jeg tar utgangspunkt i for eksempel restgjeld på mitt lån i august 2023, som iflg nedbetalingsplanen skal utgjøre kr 81199,- utgjør 2,42% kr 1965,- per år, mens kr 30,-  per måned utgjør 360,- per år. Dette er et avvik på hele kr 1605,- som banken ikke gjør rede for.

Som jeg har nevnt i klagen til Bank Norwegian er det alltid avvik mellom den summen av faktisk gjenstående gjeld iflg nedbetalingsplanen og den de hevder at jeg skylder. Ved en sjekk innom nå er avviket på deres krav til meg og det jeg skal ha som gjenstående gjeld på hele kr 1454,- uten at de har noen forklaring på avviket. 

Inneværende saldo gjeld:                                      kr 84845,-

Korrekt saldo iflg nedbetalingsplan per 15.06.23: kr 83391,-

Avvik til bankens fordel                                         kr  1454,-

Banken gjentar ofte i sin kommunikasjon at nedbetalingsplanen forutsetter at alle terminbeløp blir betalt ved forfall - noe som iflg norsk lovgivning faktisk ikke betyr den faktiske datoen lånet forfaller, men å betale innen 14 dager etter forfall. Først etter 14 dager har banken rett til å trekke noe som helst gebyr. Jeg vet at det er annerledes i USA, og at strafferenter trekkes allerede første dag etter forfallsdato - men i Norge skal kredittinstitusjoner følge norsk lov, til tross for om de evt har utenlandske eiere. Jeg betaler ALLTID mitt lån innen 14 dager etter forfallsdato, og dette kan derfor ikke forklare et avvik på kr 1454,-.

I tillegg bruker jeg rimeligste betalingsordning banken tilbyr, autogiro, noe de hevder er gratis, og har inntil for to måneder siden brukt deres elektroniske løsning på informasjon. Uansett hvordan jeg ser på kravet deres om 2,42% effektiv rente og et avvik fra korrekt saldo fra nedbetalingsplanen får jeg det ikke til å stemme.

Banken har heller ikke utskriftsvennlige sider, noe som ville medføre at jeg kunne skrive ut informasjon fra deres sider til kr 3,- per utskrift ved et bibliotek. Derfor forventer jeg at de sender dette kostnadsfritt. Kontanter er iflg Norges Grunnlov en likeverdig betalingsform som sikrer mot overvåkning og dette må og skal bankene legge til rette for at vi som kunder skal kunne bruke uten å bli straffet økonomisk.

Min bekymring ifht Bank Norwegians rutiner er styrket og om dette er en vanlig rutine overfor bankkunder i Norge, så skylder bankene oss ufattelig mye penger. Som ved forrige henvendelse ber jeg om at all videre kommunikasjon i saken sendes Økokrim, Finansdepartementet og Rødts Stortingsgruppe og ikke til undertegnende.

Med vennlig hilsen

Vilja Angelica

 

 

Jeg slapp å skrive for hånd. Det ordnet seg, med hyggelige og hjelpsomme bibliotekarer på en annen avdeling. Brevet ble levert fredag 30.06.23 og iflg post i butikk-ansatte ble de sendt de kl 16.00 samme dag. Og i mellomtiden må jeg visst skrive enda ett.

For ca to måneder siden sendte jeg en klage til Bank Norwegian (og de brevene finner du i bloggen her) - men jeg fikk aldri noe svar! Da det har vist seg umulig å oppnå dialog med Bank Norwegian (per brev, tusen takk!) så sender jeg en bekymringsmelding videre til Finanstilsynet med kopi til Finansdepartementet, til Økokrim og til informasjon; Rødts Stortingsgruppe.

Til Finanstilsynet

Postboks 1187 Sentrum, 0107 Oslo

Kopi: Politiet - Økokrim (Postboks 2096 Vika, 0125 Oslo), Finansdepartementet (Postboks 8008 Dep, 0030 Oslo), Rødts Stortingsgruppe (Stortinget, Postboks 1700, 0026 Oslo)

 

Bekymringsmelding vedrørende Bank Norwegians mangler vedrørende kunderettede informasjon, avvikende saldi og manglende korrekthet ved deres rutiner

Viser til mitt brev av 4.5.23 med kopi av klage til Bank Norwegian, følgebrev til Rødt og nedbetalingsplaner for forbrukslån, og med henvisning til min bekymringsmelding til Finanstilsynet av 27.07.22 vedrørende grove og bekymringsfulle avvik i mitt møte med kredittinstitusjoner og Mastercard utdypet i følgebrev til Rødts Stortingsgruppe.

Da Bank Norwegian tydeligvis har valgt å totalt overse min klage, idet jeg ikke en gang har mottatt beskjed om at klagen er mottatt på to måneder, ser jeg ingen annen mulighet enn å føye Bank Norwegian inn i min bekymringsmelding skrevet til dere på deres nettsider 27.07.22.

Jeg ber herved på generelt grunnlag om at Finanstilsynet etterser Bank Norwegian, DnBs, Mastercards og lånetilbyderes rutiner og informasjon, idet jeg er overbevist om at mitt møte med disse institusjonene er allmenne og derfor noe som rammer alle brukere av disse tjenestene i Norge.

Dette brevet sendes til Rødts Stortingsgruppe til informasjon og til Finansdepartementet og til Økokrim med kopi av all informasjon som ble sendt Finanstilsynet den 4.5.23. All videre kommunikasjon i saken bes sendt disse tre instanser og ikke til undertegnende.

Med vennlig hilsen

Vilja Angelica

 

Til Samferdselsdepartementet, postboks 8010 Dep, 0030 OSLO

Kopi: Politiet - Økokrim (Postboks 2096 Vika, 0125 Oslo), Finanstilsynet (Postboks 1187 Sentrum, 0107 Oslo), Rødts Stortingsgruppe (Stortinget, postboks 1700, 0026 Oslo), Forbrukerrådet (Postboks 463 Sentrum, 0105 Oslo) og Ruter AS (Ruters kundesenter, Postboks 1030 Sentrum, 0104 Oslo)

 

Bekymringsmelding vedr. mulig korrupsjon i Ruter AS

Viser til vedlagte kopi av billett. Denne billetten er for én sone i sone 2Ø og beløper seg til kr. 60,-. Billettpris for én sone for gitt tidsrom er, iflg Ruters egne internettsider, kr. 40,-. 

Denne billetten er det flere feil ved:

For det første - det er ikke spesifisert at den inneholder et straffegebyr med begrunnelse av at den er kjøpt med kontanter på kr. 20,-. 

For det andre er det lagt til et tillegg på kr. 20,- i straffegebyr til tross for at det iflg Ruters egne sider ikke skal trekkes noe straffegebyr for kontantkjøpte billetter dersom påstigning er utenfor sone 1 (altså Oslo).

"Kjøper du enkeltbillett om bord med kontanter på buss eller båt, må du betale et ombordtillegg på 20 kroner for voksne (alle soner) og 10 kroner for barn og honnør (gjelder ikke ved påstigning utenfor sone 1)." (Ruter.no, 29.6.23)

Sist, men ikke minst - kontanter er iflg Norges Grunnlov en likeverdig betalingsmetode og et tillegg på kr 20,- på en billett til kr. 40,- er et tillegg på hele 50% av billettprisen. Dette kan ikke anses som å behandle kontant betaling som "likeverdig, godkjent betaling".

"Ombordtillegget er et tiltak for å gjøre kollektivtrafikken mer punktlig." hevder Ruter AS på sin nettside, men denne begrunnelsen for dette straffegebyret er både urettferdig og svært lite overbevisende. Personlig har jeg ingen mulighet til å kjøpe en billett kontant før ombordstigning fra der jeg bor. Flere knutepunkt har heller ikke denne muligheten, som for eksempel Olavsgård Bussterminal og Strømmen Stasjon. Det er mulig å kjøpe elektroniske kort med tappemulighet hvor man forhåndsfyller med et selvvalgt beløp. Denne måten å betale på sparer ingen tid overhode og gjør derfor ikke kollektivtrafikken "mer punktlig" . Jeg snakker av egen erfaring, både som innehaver av to kort på ulikt tidspunkt og som kunde bak andre kunder som har brukt dem. Denne betalingsformen bruker minst - og jeg sier MINST! - like mye tid som ved bruk av kontanter.

Disse kortene er dessuten bekymringsfulle i seg selv, idét saldo med resterende beløp på kortet har en tendens til å bli "slettet" etter relativt kort tid - kun uker til få måneder, til tross for at kortet i seg selv varer frem til 2026 - altså flere år inn i tid. Dette har skjedd meg med begge mine kort! Ytterligere bekymringsfullt er at man kan reise til Trafikanten for å gjenopprette saldo og tapt beløp... Dette betyr jo at resterende beløp faktisk fortsatt er registrert i kortet!!!!! Med andre ord, det kan virke som at det å gjøre saldo utilgjengelig er en praksis som er lagt inn i Ruters system. Dette er meget alvorlig!

I tillegg kommer tapt tid og reisekostnad begge veier til Oslo sentrum for å gjenopprette "tapt" saldo. Denne praksisen er derfor helt uakseptabel uansett hvordan man snur og vender på det.

Ruter baserer seg på forhåndskjøpte billetter kjøpt med dyrt, elektronisk utstyr som smarttelefoner. Dette er svært problematisk, både ifht at det forventes at mennesker skal investere i slikt dyrt elektronisk utstyr og måtte ha et kostbart abonnement inkludert internett for å kunne benytte deres tjenester - men også grunnet overvåkningsfaren ved elektronisk trafikk bundet til apper på smarttelefoner og simkort. Jeg refererer her til offentlig kjent kunnskap om bakkestasjonen Svalsat, overvåkningsstasjonen på Svalbard som overvåker absolutt all elektronisk kommunikasjon som går via satelitt i nordområdene. Tvert imot burde jo en offentlig eid tilbyder av offentlig transport være mest opptatt av å tilby reisende betalingsløsninger som sikrer sine brukeres autonomi mot mulig overvåkning. Masseovervåkning eller personrettet overvåkning er som kjent kun tillatt "ved skjellig mistanke om kriminell adferd" og kun av politiet - å ta bussen er så vidt meg bekjent helt innenfor Norges Grunnlov og gir ingen rett til tilrettelegging av overvåkning av meg som individ.

Oslo med omegn er Norges tettest befolkede område. Hvor mye et urettmessig trukket gebyr á kr 20,- på hver eneste fullprisbillett utgjør er vanskelig for meg å beregne, men jeg vil anta at vi snakker mange millioner i året. Legger vi til problemet med tapt restbeløp på forhåndsfylte kort handler det om mye større beløp. Om dette har pågått over flere år snakker vi urettmessige inntekter for Ruter AS kanskje i milliardklassen! Det er heller ikke tvil om at Ruters praksis bryter med norsk lov. Spørsmålet som gjenstår er om dette er gjort uaktsomt eller om det er planlagt og derfor altså et tilfelle av korrupsjon.

Jeg ber derfor om at Ruter AS' øverste ansvarshavende, Det norske Samferdselsdepartement, utøver tilsyn med Ruter AS og at de ansvarlige rette opp i urettmessighetene i deres systemer. Dersom det ligger aktsomhet bak, ber jeg om at de ansvarlige blir holdt strafferettslig ansvarlig ifht Norges Grunnlov. Pengene, som Ruter AS urettmessig har tilegnet seg fra den norske befolkningen, må tilbakeføre til oss på en ryddig og rettferdig måte, til tross for at dette kan bli utfordrende fordi det gjelder kontante betalinger.

Kopi av brevet sendes også til informasjon, og evt for innspill og oppfølging til Politiets avdeling for økonomisk kriminalitet, til Finanstilsynet, til Ruter AS, til Forbrukerrådet og til Rødts Stortingsgruppe. All videre kommunikasjon i saken bes videresendt til Rødt Stortingsgruppe og Økokrim og ikke til undertegnende.

Med vennlig hilsen

Vilja Angelica

 

 

Til Avisen Vårt Land

Postboks 265 Økern

0510 ØKERN

                                                                                                                  16.06.2023

 

Oppsigelse/klage

Da det nærmet seg slutten på mitt femukers prøveabonnement på avisen Vårt Land mottok jeg et tilbud om fornyelse av avtalen, med ordet FORNYELSE med STORE BOKSTAVER i høyre hjørne. Siden jeg ikke ønsket et videre abonnementsforhold til avisen Vårt Land valgte jeg å ikke fornye avtalen ved å la være å betale denne.

Merkelig nok har jeg idag mottatt en purring på tilbudet om fornyelse av abonnementet. Dette er helt klart en feil og for å forsikre meg om at deres abonnementsservice er informert om feilen melder jeg herved fra om at jeg IKKE ØNSKER et videre abonnement på avisen Vårt Land. Jeg ber også om at avisleveransen stanser øyeblikkelig. Jeg kommer ikke til å betale for purringen da feilen er helt og holdent deres.

Med vennlig hilsen

Vilja Angelica


Publisert: 17.06.2023, 12:20


Andre artikler