Posten Norge...Så måtte jeg til slutt... Skrevet og sendt 10.08.23

Vilja Angelica
Vilja Angelica

Først et følgebrev til Posten Norge:

 

Posten Norge

v/Posten Bring Kundeservice

Postboks 1883

4686 KRISTIANSAND

 

                                                                                                                      Akershus, 10.08.23

 

 

Adresseendring for Vilja Angelica

Jeg melder herved adresseendring fra min nåværende adresse til ingen adresse, da Posten Norge har gort alt de kan for å hindre meg i skaffe meg en adresse innen jeg for godt forlater ovennevnte adresse per månedens slutt.

Se vedlagte kopi til Folkeregisteret.

Med hilsen

Vilja Angelica

 

TIL FOLKEREGISTERET:

Fra Vilja Angelica

 

Skatteetaten

Postboks 9200 Grønland

0134 Oslo

Kopi: Samferdselsdepartementet, Posten Norge og Rødts Stortingsgruppe.

 

 

Adresseendring for Vilja Angelica, f.nr. xxxxxx-xxxxx

Jeg vil herved melde utflytting fra min nåværende adresse. Jeg har ingen ny adresse, da jeg begynner å studere i Tromsø og til tross for stor innsats ikke har klart å få Posten Norge til å akseptere min bestilling på en postboks i nevnte by. Jeg har ingen fast bostedsadresse i Tromsø.

Grunnet det prinsipielle i saken vil jeg herved forklare litt om bakgrunnen:

Posten Norge har en nettløsning for å bestille postboks. Denne har jeg forsøkt å benytte flere ganger. Ved denne løsningen krever de bank-id, telefonnummer, epost og bankkort åpent for netthandel. Av en eller annen merkelig grunn har de også krevd besøksadresse i tillegg til adressen registrert i Folkeregisteret. Alt dette er obligatorisk for at bestillingen skal kunne gå igjennom. Og dette til tross for at det meste av dette ikke påkrevd å ha iflg norsk lov og at jeg har lovfestet rett til å kunne betale med kontanter. Posten Norge er et statseid firma og en viktig del av norsk infrastruktur. Det er derfor ikke akseptabelt at de har nettløsninger som ikke følger norsk lovgivning.

Jeg har valgt å ha et telefonfritt liv, noe norsk lov innvilger meg. Jeg ønsker heller ikke å ha en emailadresse for offentlig kommunikasjon, noe norsk lovgivning også innvilger meg. Jeg har ikke åpnet for netthandel på mitt bankkort, da det har blitt misbrukt ved uautorisert tilgang som har kostet meg mange tusen kroner. Dette er det heller ikke krav om i norsk lov at jeg skal stille til rådighet for å kunne bruke en statlig bedrifts tjenester.

Jeg har derfor gitt opp å bestille postboks via internett og Posten Norge må også, grunnet vår lovfestede rett til å ikke ha et internett-liv. Men denne ordningen har de aktivt motarbeidet min rett til å benytte meg av. Ansatte bak enhver skranke i post-i-butikk er informert fra sentralt hold i Posten Norge at alle postbokser skal bestilles via internett. Når jeg informerer dem om at jeg har vært i både email-kontakt og telefonkontakt med Posten Norge som har informert meg om at jeg skal ta kontakt med personalet i en post-i-butikk, har de bare ristet på hodet uten mulighet til å hjelpe meg. De vet ikke engang hvordan dette gjøres. Ved mitt siste forsøk, hos Rema Post-i-butikk i Tromsø, fikk den ansatte beskjed av sin ledelse at jeg måtte skrive klage til Posten Norge. Dette til tross for at jeg har gjort alt jeg kan for å imøtekomme deres urimelige, ekstralegale krav om kontaktinformasjon.

Butikkansvarlig for Rema 1000 og Post-i-butikk ved Rema 1000 i Tromsø tok til slutt imot min bestilling, men kunne ikke love noe. Dersom dette ikke er i orden når jeg reiser opp igjen til studiestart nå i medio august, så har jeg altså ingen ny adresse.

Ny adresse blir altså kun en emailadresse: xxxxx@proton.me

Med vennlig hilsen

Vilja Angelica


Publisert: 10.08.2023, 12:12


Andre artikler