Det som ikke kommer med i kvalifiseringsoppgavene...

Vilja Angelica
Vilja Angelica

Jeg har grudd meg og forberedt meg hele helgen, og så kommer jeg og får beskjed av andre - som likevel har valgt å komme til forelesningslokalet - at forelesningen hvor jeg skulle presentere denne oppgaven er avlyst. Uten at den beskjeden har kommet frem til meg... (Jeg har jo ikke tilgang til UiTs nettsider og min studentside, så jeg er avhengig av at forelesere informere meg til min private mail. Litt ekstra styr, og jeg setter pris på at de gjør det de kan for å bistå der universitetet svikter.)

Det hører også med til historien at flere dokumenter som både er relevante for denne oppgaven og andre dokumenter relevant for mine studier, som eksempel Dokument 18 (2023-2024) - Rapport fra Utvalget til å utrede prosedyren for grunnlovsendringer og rapporten Kulturarv til alle - digitalisering i abm-sektoren fra 2006 som har vist seg er umulig å få i papirutskrift, og er kun tilgjengelig digitalt. Jeg har forsøkt å bestille sistnevnte hos Stortinget selv... Noe som gjør rapportene kun mulig å arbeide med foran en overvåket pc... Her mener jeg at universitetet svikter sine studenters og norske innbyggeres rett til å være informert grovt!

Det ser jo ikke ut til at jeg får presentert denne oppgaven muntlig, så da er vel det å legge den ut her på Viljaangelicaii "the next best thing"? Derfor har jeg tenkt at jeg får prøve å rette opp i alle feilene som har oppstått i oppgaven min her på bloggen, uten at jeg eller noen jeg omgås har bidratt til rotet.  Det er vel sånn det er, at vi som rydder alltid må rydde etter dem som roter. De stikker jo bare av når regningen skal betales. Det er jo greit å vite at alt her på bloggen faktisk er beskyttet av norsk lovverk og at jeg kan anmelde inngrep som bryter med ytringsfriheten og åndsverkloven. Dette er et lite hint!

 

LOVER IKKE TILGJENGELIGE I LOVDATA KREVER ABONNEMENTSAVTALE - SOM KUN ER TILGJENGELIG FOR PROFESJONELLE OG ALTSÅ ER ET GRUNNLOVSBRUDD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

https://pro.lovdata.no/abonnentsavtale/

Generelle abonnentvilkår for Lovdata Pro.

Kundens tilgang til Lovdatas nettbaserte rettskildesystem og arbeidsverktøy for profesjonelle brukere – Lovdata PRO (Tjenesten).

QUISLINGLIGAEN EIER F**N IKKE SKAM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

, så om ingen presser på og krever et nytt opplag er det kanskje ikke så mange som vil merke forskjellen unntatt i sitt privatliv. Man vil faktisk ikke kunne klage på noe lenger om vi ikke følger med på lovendringer. Det blir spennende å se om Stortinget, vår lovgivende forsamling, har valgt endre Grunnloven slik at den passer til et grunnlovsstridig lovverk enn å endre alle lover slik at vi faktisk har en reell Grunnlov som forsvarer demokrati og menneskerettighetene. Vi har sett denne typen "grunnlovsstatistikk" fra USA, da de først masseovervåket den amerikanske befolkningen ulovlig i årevis fra ca år 2000 og deretter, rundt 2010 om jeg husker rett, istedenfor å rydde opp, valgte å gjøre masseovervåkning av amerikanere lovlig. Vi har "forbilder" som vi ikke bør følge... 

 

Niku årsrapport, upublisert rapport, nedlastet 31.10.23

https://niku.brage.unit.no/niku-xmlui/bitstream/handle/11250/2567196/NIKU_%C3%85rsrapport_2006.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Strategiske instituttprogrammer NIKU startet opp tre nye SIP-programmer i 2006 : • Conservation of cultural heritage – Careful manage- ment and changes – PRECARE. • Continuity and change – cultural environments and sustainable landscape development – CONCENSUS. • Processes of change in urban environments; cultural heritage, urban development and regionalism. Det ble i tillegg videreført to felles SIP-programmer fra 2004 : ”Kulturminner i en integrert kystsoneforvaltning” og ”Friluftsliv i endring”. Bygninger og omgivelser For feltet bygninger kan fremheves ”Fellesskapets bygg og møteplasser”, en samlebetegnelse for en rekke underprosjekt som skal øke kunnskapen om fremtidig bruk og forvaltning av fellesskapets bygg. Bruk og forvaltning av de norske kirkene er et tema som er svært aktuelt både for kirkeforvaltningen, menighetene og kulturminnevernet. NIKU satte i gang et større forskningsprosjekt ”Kirke og kulturarv” som skal se på kirkene som kulturminner i fremtiden. Et annet prosjekt tar for seg ”skolehuset” som eksempel på lokal tilskrivelse av kulturminneverdi til objekter som ikke nødvendigvis oppnår kulturminnestatus i henhold til den nasjonale kulturminneforvaltnings verdikriterier. NIKU har for å komme i bedre inngrep med vekselspillet mellom kulturminner og samfunn, bygd opp sin samfunnsvitenskapelige kompetanse. Arkeologi Innen feltet arkeologi har NIKU i 2006 videreført samarbeidet med Riksantikvaren om miljøovervåkingstiltak. I samarbeid med Riksantikvaren er det også gjennomført prosjektet ”Bygging på Kulturlag”. Prosjektet antas å få en oppfølging i 2007. I forbindelse med senketunnelen i Oslo ble det funnet et spennende båtvrak fra 1600-tallet. NIKU sto her for de arkeologiske utgravningene og dokumentasjonen. Miljøovervåking På miljøovervåkingsfeltet arbeides det med utvikling av integrerte overvåkingssystemer som dekker skalaer fra landskap til det enkelte monument og dets overflate. Gjennom Demotec-prosjektet er det utviklet metodikk for historisk landskapsanalyse og -karakteristikk samt kulturmiljødefinisjon og - avgrensning. NIKU har i samarbeid med Hedmark fylkeskommune og Norsk institutt for skog og landskap, gjennomført et prosjekt som har tatt i bruk flybåren laserskanning med tanke på å kartlegge og overvåke kulturminner i et skogsområde i Elverum. En analyse av relieffkartene fra området ble foretatt og det ble påvist atskillige arkeologiske kulturminner. Senere ble tolkningsresultatene verifisert ved ordinært feltarbeid. Samtidig som prosjektet har avdekket en del utfordringer som det jobbes videre med, har det vist metodens enorme potensial.

 

 

I delen av Grunnloven under menneskerettigheter finner vi §100 som sikrer oss nordmenn ytringsfrihet. Denne loven er derfor svært relevant for en institusjon som innehar innsamlet informasjon som for eksempel bøker og aviser og arkiver, og selvsagt derfor også for dennes ansatte som skal ivareta ytringsfriheten til det norske folket.

§100 første ledd sier: Ytringsfridom skal det vere. (Bokmålsutgaven sier "bør" - og at den i nynorsk oversettelse sier "skal" sier at "bør" i juridisk språk faktisk er like sterkt som "skal".)

Åttende ledd i §100 sier: Alle har rett til innsyn i dokumenta til staten og kommunane og til å følgje forhandlingane i rettsmøte og folkevalde organ.

Grunnlovens §100 åpner for begrensninger, men disse er kun basert på å sikre individets autonomi og andre svært tungtveiende grunner. "Det kan i lov setjast grenser for denne retten av omsyn til personvern og av andre tungtvegande grunnar."

Men aller siste ledd i Grunnlovens §100 åpner ikke for diskusjon: Dei statlege styresmaktene SKAL leggje til rette for eit ope og opplyst offentleg ordskifte.

Med andre ord - dersom informasjonen er nødvendig for et åpent og opplyst offentlig ordskifte så gjelder ikke begrensningen!

Andre paragrafer i Grunnloven som sikrer brukernes rettigheter til privatliv, til informasjon, rett til utdanning (og utdanning må logisk sett være basert på riktig og tilstrekkelig informasjon for å fungere selvstendig i yrket etter endt utdannelse) og at alle skal behandles likt og forskjellsbehandling er ikke tillatt er ytters relevante for bibliotekarens yrkesutøvelse og prioriteringer. §98 om at alle er like for loven og at forskjellsbehandling ikke er tillat tillater ingen unntak.

 

Nå har jeg blitt informert om at det er planlagt utstrakte endringer i utgaven for Norges Lover i papirutgave som kommer i salg i 2024 - altså 2023-utgaven. Ved søk på nett har jeg ikke funnet noen planlagte endringer i Grunnloven utover de som allerede er utført: §116 og §108, uten at dette er noen garanti for neste års Norges Lover. Dessuten trenger §82 en utvidelse slik at også det norske folk skal ha en grunnlovsfestet rett til å få sannheten og bare sannheten uten tilbakeholdelse fra våre folkevalgte. Årets utgave er også utgitt i et svært begrenset opplag. Den bør komme ut i et så stort omfang, og til en pris som er overkommelig for ALLE NORDMENN og den SKAL VÆRE KOMPLETT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

(SE DET SOM IKKE KOM MED I DENNE OPPGAVEN!)

gir altså økte muligheten til overvåkning og svekket formålsparagra Den er også i konflikt med Grunnlovens §102 om rett til privatliv. For biblioteket er et "offentlig sted" hvor brukernes rett til privatliv må ivaretas! Og dette gjelder også bibliotekarens rett til å ikke bli overvåket på jobb som ved kameraovervåkning, overvåkning av dataaktivitet og lagring av låneregister av enhver bruker.


Publisert: 18.10.2023, 11:53


Andre artikler