Det offentliges informasjonsplikt - le eller gråte...

Vilja Angelica
Vilja Angelica

Det er lørdag morgen, 18.11.23. 

Snøen laver ned over Tromsø og himmelen er opplyst av et kunstig rødlig lys uten sporbar kilde. Jeg bor på et sted med eneboliger og lite infrastruktur - himmelen skulle vært (slik den stort sett har vært) nattsvart - klokken er kun 05 i midten av november langt nord for polarsirkelen...

Jeg har observert store "felter" av lys på himmelen og helt ned i havnebassenget over Tromsø og omkringliggende øyer i det siste. De kan ligge over fjorden, over boliger ved foten av fjellene, være en dramatisk bakgrunn for fjellene ut mot storhavet i vest - og de har ikke noen offentlig kjent kilde eller årsak. Er det ioner i luften som kolliderer med hverandre og lager lyset, har jeg undret. Eller er det en elektromagnetisk kilde som skaper elektromagnetiske felter som aktiverer prosessen? Bra for oss kan det uansett ikke være. Jeg er ingen ingeniør med elektroner som spesialfelt, men elektromagnetisme er magnetisme - og magnetisme er pluss og minus som tiltrekker hverandre. Akkurat det samme som vår kropp og våre indre prosesser består av på mikronivå. På venstre øre hører jeg et magnetisk sus. Det er der alltid, men det har det ikke alltid vært. Jeg våknet opp med det en gang i begynnelsen av 2017...

NOU1994:17 Til informasjonens pris - om å finne grunnlag for å ta betalt for offentlig informasjon (dersom formålet hadde vært å finne metoder for at det skulle være gratis, hadde man sikkert funnet dét i stedenfor... Der det er vilje er det vei...)

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-1994-17/id139590/

Her finner vi at:

Pkt 1.2.1 - "Deler av offentlig virksomhet preges av informasjonsgjerrighet."

Pkt 1.2.2: "Når informasjonen blir lettere tilgjengelig, må en regne med en større utnyttelse. En kan vel også si at nye tilbud skaper nye behov."

Pkt 1.2.3: "Selv om offentlig informasjon er et fellesgode som er unntatt beskyttelse etter åndsverkloven, og som derfor i prinsippet kan benyttes fritt av alle, er det i praksis store muligheter for å prissette den."

Pkt 1.2.4: "Lovverket gir borgerne en rekke rettigheter i forhold til offentlig informasjon. De mest sentrale rettighetene er nedfelt i forvaltningsloven og offentlighetsloven. I tillegg til at disse lovene sikrer borgerne rett til informasjon, pålegger de også forvaltningsorganene plikter, bl.a. veiledningsplikt og plikt til å gi informasjon uoppfordret i mange tilfeller. Som hovedregel har ikke det offentlige anledning til å ta betalt for slik informasjon."

Og så selvsagt grunnen til at jeg har satt meg inn i denne Norges Offentlige Utredning: Bibliotekets rolle i det hele!

Pkt 1.2.4: "Loven om folkebibliotek pålegger alle kommuner plikt til å ha folkebibliotek. Loven sier eksplisitt at bibliotekene skal ha informasjonsformidling som oppgave, og den pålegger bibliotekene (kommunene) å stille bøker og annet egnet materiale gratis til disposisjon. Kommunene har også en informasjonsplikt etter kommuneloven."

Kapittel 2, pkt 2.1:

Utvalgets konklusjon: Offentlig informasjon bør være gratis tilgjengelig for alle

"Med gratis tilgjengelig for alle menes at brukerne ved henvendelse til offentlig kontor, servicekontor, offentlig bibliotek eller via andre kanaler som det offentlige måtte benytte for informasjonsformål, elektronisk eller papirbasert, som en hovedregel skal gis gratis tilgang til ønsket informasjon."

Pkt 2.2: Kort oppsummering av de enkelte kapitler

"Kapittel 9 er utredningens hovedkapittel. Det konkluderes med at offentlig informasjon bør være gratis tilgjengelig. Det fastslås videre at prising er en liten del av offentlig informasjonspolitikk som har langt større rammevilkår. EN REKKE HENSYN TALER MOT PRISING AV INFORMASJON, EKSEMPELVIS DEMOKRATI, RETTSIKKERHET OG FAREN FOR ØKTE INFORMASJONSKLØFTER."

Før kunne man faktisk abonnere på for eksempel lover: Akademika bokhandel hadde i 1993 ansvaret for dette:

AKA 9314 Lover (Etter endt sesjon (altså et helt år, fra 1994/1995) blir lovene som er vedtatt i sesjonen samlet i ett hefte. Abonnement: kr 30,- per sesjon, fritt tilsendt)

Eller kanskje enda mer JUICY: AKA 9319: Sosialdepartementets sammendragsserie: Om helse og sosialforskning, utredning og forsøk. Abonnement: kr 111,50 per år, fritt tilsendt.

Jeg lurer på om de hadde dette i 1970-årene, slik at jeg kan få vite hva de fant da de brukte meg som forsøkskanin i norsk skolevesen... 

Pulverisering av ansvar:

Kommuneloven 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-22-83

Kommuneloven begynner så fint i formålsparagrafen, §1: 

"Formålet med loven er å fremme det kommunale og fylkeskommunale selvstyret og legge nødvendige rammer for det. Loven skal legge til rette for det lokale folkestyret og et sterkt og representativt lokaldemokrati med aktiv innbyggerdeltakelse."

Men allerede i denne har vi noe som heter "vertskommune" - hvor kommunen kan avgi råderett til en annen "vertskommune"... 

Kapittel 20, §20-1

"En kommune kan overlate utførelsen av lovpålagte oppgaver og delegere myndighet til å treffe enkeltvedtak eller vedta forskrift til en vertskommune etter reglene i dette kapitlet, så langt annen lovgivning ikke er til hinder for det. Bestemmelsen i første ledd gjelder på tilsvarende måte for fylkeskommuner"

Den alminnelige befolkningen har også rett til å overvære møtene i kommunestyre og fylkesstyre:

§11-5: "Alle har rett til å være til stede i møter i folkevalgte organer dersom ikke noe annet følger av denne paragrafen."

Men selvsagt ikke uten unntak - som jeg regner med er normen for tiden... "Unntatt offentlighet" er jo misbrukt til bortenfor all anstendighet!

"Et folkevalgt organ skal vedta å lukke et møte når det skal behandle en sak som angår en arbeidstakers tjenstlige forhold. Organet skal også vedta å lukke et møte når det behandler en sak som inneholder opplysninger som er omfattet av lovbestemt taushetsplikt."

"Kommunerådet eller fylkesrådet bestemmer selv om et møte i rådet skal være åpent. Hvis rådet skal behandle saker som er omtalt i andre ledd, skal møtet være lukket."

Interessant er også punktet om "fjernmøter": 

§11-7: "Kommunestyret og fylkestinget kan selv beslutte at folkevalgte organer i kommunen eller fylkeskommunen skal ha adgang til å holde møter som fjernmøte."

Med andre ord, det er ikke så farlig om USA, NATO, EU og alle andre instanser som har tilgang på vår nettaktivitet TILLATT OG NEDFELT I NORSK LOVGIVNING vet hva som skjer her i Norge, BARE DU OG JEG SOM BOR HER OG BETALER SKATT IKKE FÅR VITE DET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Men det ender ikke der - for det foregår mye mer samarbeid på kryss og tvers som vi alminnelig dødelige ikke blir informert om.

 IKS-loven (som du ikke finner under IKS om du slår opp i boken - er ikke dét rart? Jeg måtte bla litt i natt, men fant den til slutt - og det måtte jeg faktisk nå på lovdata også...) Dere finner den under Lov av  29. juni 1999 nr. 6 (Rettet 07.07.2021 (faglige fotnoter fjernet))

§1: "Loven gjelder for interkommunalt selskap. Med interkommunalt selskap menes et selskap hvor alle deltakerne er kommuner, fylkeskommuner eller interkommunale selskaper. Loven gjelder likevel ikke for selskap hvor samtlige deltakere har et begrenset ansvar for selskapsforpliktelsene."

§2: "Interkommunalt selskap kan ha rettigheter, forpliktelser og partsstilling overfor domstol og andre myndigheter."

Det er her vi virkelig ser hvor ansvaret pulveriseres i Norge (slik jeg ser det, jeg er ikke skolert i lovverk - men jeg kan lese!) - for samarbeidsparter, som jeg er i stor tvil om folk flest vet at i det hele tatt finnes, svarer overfor lovverk - OG IKKE OVERFOR OSS! DE ER UNNTATT FOLKESTYRET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-01-29-6

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2023-06-02-22 (endringer i ovenstående lov)

 

Statsforvalteren rolle finner vi i Kommuneloven i kapittel 30: 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-22-83/KAPITTEL_8-4#KAPITTEL_8-4

Interessant i loven, som er endret nå i juni i år, er at ordlyden er basert på "kan" - statsforvalteren "kan" - ikke skal, men kan... 

§30-2 - lovlighetstilsyn

"Statsforvalteren kan føre tilsyn med lovligheten av kommunens eller fylkeskommunens oppfyllelse av plikter som er pålagt i eller i medhold av lov."

§30-3 - Innsyn og undersøkelser

"Statsforvalteren kan kreve at kommunen eller fylkeskommunen gir opplysninger om enkeltsaker og forhold ved kommunens eller fylkeskommunens virksomhet. "

§30-4 Pålegg om retting

"Statsforvalteren kan gi pålegg til kommunen eller fylkeskommunen om å rette forhold som er i strid med de bestemmelsene statsforvalteren fører tilsyn med oppfyllelsen av."

Da jeg slo opp begrepet "æresord" i Norges Lover 1687-2022 fant jeg 

§90 i Lov av 22. mai 1902 nr 13 (militær straffelov) - Opphevet ved lov 19. juni 2015 nr 65

 

Så æresordet - eller æren? i det offentlige - har altså en opphevelsesdato: 19. juni 2015

 

En av mine absolutte favorittmusikere er Jean Michel Jarre - jeg tror hans mest kjente album er de samme som mine favoritter: Oxygene (oksygen), Equinox (solverv) og Magnetic Fields (magnetiske felter). Anbefales!

https://www.jeanmicheljarre.com/

To be contiued...


Publisert: 18.11.2023, 11:12


Andre artikler