ER DERE KLARE FOR NOEN NYE LOVER? - Houston - we have a problem!!!

Vilja Angelica
Det er eksamenstid - jeg har hjemmeeksamen denne uken. Det så faktisk ganske mørkt ut for den, for jeg fikk ikke tilgang til Wiseflow der oppgaven skulle være tilgjengelig kl 09 24.11.23. Men jeg kom meg inn og skrev oppgaven ned for hånd, for om jeg kommer inn flere ganger denne uken er jeg svært uviss på. Den som har fulgt bloggen min vet at dette absolutt kunne fått meg til å sjekke lovverk for universiteter og utdanningsinstitusjoner generelt - men det gjorde jeg altså ikke. Istende begynte jeg på eksamensoppgaven min - om bibliotek, så klart - og fant at jeg ville fordype meg i universitets- og fagbibliotekenes rolle og plass i samfunnet. Vel, i lov om universiteter og høyskoler av 1 april 2005 nr. 15 fant jeg litt av hvert. Så "litt av hvert" at jeg har måttet ta en pause i eksamensoppgaven min for å få det ut av systemet ved å dele det med dere.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-04-01-15
Det begynner allerede med lovens første paragraf §1-1 som er formålsparagrafen - for formålet med universiteter og høyskoler i Norge er:
a.tilby høyere utdanning på høyt internasjonalt nivå.
Altså først og fremst å tilby en utdanning som er tilpasset det globale samfunnet.
Ja, Vilja, hva er galt med det? Jo, Norge trenger ikke et utdanningssystem som er tilpasset verden, men som er tilpasset norske forhold. Vi trenger ikke spesialister i Norge for å dyrke mat i ørkenen. Vi har ingen ørken. La Egypt eller Libya bli spesialister på dette området, for de har ørken i lange baner! Den heter som kjent Sahara, navnet betyr antakelig "sand" (sahra betyr iallfall sand på egyptisk arabisk så vidt jeg husker) og er verdens største ørken...
I Egypt regner det hvert 4. år sånn ca. Et lite regnskyll stanser alt, for de har ingen drenering. De velger å ikke investere i det for den ene regnskyllen hvert fjerde år. De har ingen isolasjon på sine kraftledninger heller, av samme grunn. Så når det regner så har ingen strøm heller. Den blir brutt ved de første regndråpene. Deres hus er bygget for hete opp til over 50 grader celcius.
Hos oss trenger vi utdanninger som er tilpasset norske forhold. Vi trenger drenering og veier som tåler alt fra sterk frost til solvarme dager. Vi trenger isolerte strømkabler og tømrere som gir oss de beste husene for vinter, vind, kulde og regn. Utdanning "på internasjonalt nivå" gir oss ikke dette, for det er bare kalde land langt mot nord som trenger denne kunnskapen i sin utdanning.
En internasjonal utdanning for sykepleiere er også bare svada! Jeg kan være så dyktig jeg bare vil som sykepleier, men i Ghana vil en pasient likevel ikke føle seg trygg, sett og forstått. Trygg ville hun nok ha vært, men neppe sett og forstått. Å yte god helsehjelp handler om, i tillegg til å gi den profesjonelt og riktig, å yte den i en kulturell ramme hvor befolkningen opplever at vi møter deres verdensopplevelse. Og den er ikke global, men individuell og forankret i nærmiljø og nærkultur.
Jeg vet hva jeg snakker om, for alle mine pasienter har ikke vært norske, og jeg var profesjonell og imøtekommende, men de følte seg ikke alltid like godt ivaretatt likevel. At sykepleiere også skal ha et ansvarsnivå tilpasset samfunnet de jobber innenfor er like viktig. En tysk sykepleier må vekke en lege midt på natten for å legge inn en veneport for intravenøs behandling eller for å få lagt inn et kateter. Her i Norge er det en selvfølgelig del av yrket vårt. Svenske sykepleiere pleide vi å kalle for "prosedyremaskiner" - det tekniske ved sykepleien, som de virkelig var spesialister i! Deres underskøterskor (tilgi meg for dårlig svensk skrivemåte) er mer utdannet enn våre hjelpepleiere (omsorgsarbeidere?) og fylte tomrommet mellom ufaglærte og sykepleierne med å være dyktige i stell og samhandling med pasientene. Så stor forskjell har det vært mellom to så nære og like land som Norge og Sverige! Det finnes ikke et globalt helsevesen og derfor finnes det heller ingen bra nok "internasjonal utdanning" for helsepersonell!
Altså, paragraf 1-1 i lov om universiteter og høyskoler er en lov som ikke har som fokus å skaffe kvalifisert arbeidskraft til Norge, men arbeidskraft som er kompatible i en internasjonal ramme. Og det er faktisk ikke det jeg vil betale for via min skatteseddel! Vi må ha arbeidskraft som kan ivareta VÅRE BEHOV HER I NORGE - og ikke minst gi arbeid til våre egne så de blir her hjemme og styrker språk, identitet og verner om norsk jord. Bare vi som kommer herfra elsker Norge slik vi gjør...
Men om dette hadde vært det eneste problemet med denne loven...
Når jeg ser på uthulingen av utdanningsinstitusjonene vil jeg absolutt si at den som var ansvarlig for loven fra 17. juni 2021 og helt frem til nå (og det inkluderer alt som Borten-Moe har bedrevet!) så vil jeg si at en Quisling har sittet ved roret!
I kapittel 7. Diverse bestemmelser finner vi at det bare er høyskoler som skal tilby enkeltemner. Det er motsatt av hvordan det har fungert de siste 50 år!
§7-2 Pkt 2: "Betegnelsen høyskole kan bare benyttes av institusjoner som er akkreditert som høyskole eller som er akkreditert for å tilby enkeltstudier etter denne lov."
For de som ikke vet hva et enkeltemne er: En grad består av mange enkeltemner. Man kan altså ta en hel grad, ELLER MAN KAN SØKE PÅ KUN ET ENKELT EMNE! Det eneste kriterie for å komme inn på et enkeltemne har vært at man hadde fullført videregående og hadde "studiekompetanse". Enkeltemner kan være alt fra politisk historie, idéhistorie, arkeologi, filosofi til kurs ved Samfunnsvitenskapelig fakultet: sosialantropologi, samfunnsgeografi og sosiologi. Og alle enkeltemner ved universitetene i Norge har vært gratis! Dette er en fantastisk mulighet for å sikre at Norge har en opplyst, kunnskapsrik og informert befolkning!
Trenger jeg å nevne at universitet i allfall ikke eksplisitt er "akkreditert for å tilby enkeltstudier etter denne lov"? Og da kan universitetet selv velge, ikke sant? Vel, jeg har ikke funnet et eneste tilgjengelig enkeltemne etter at jeg fikk invilget rett til å søke på enkeltemner for neste semester ved Universitetet her i Tromsø. Ikke ett eneste! Jeg lurer på om UiT har bestemt seg for å velge å IKKE HA NOEN...
Nå er de siste signalene fra regjeringen at flere høyskoler skal omgjøres til universiteter, og universitetene har ingen krav på seg til å tilby gratis enkeltemner etter den nåværende loven. Med andre ord, informasjonstilgangen for folk flest strupes AKTIVT med vår nåværende regjering.
https://www.forskning.no/ntb-om-forskning-politikk/regjeringen-apner-for-flere-universiteter/2284768
En annen ting er at jeg faktisk ikke skulle ha behøvd å søke om rett til å søke enkeltemner fordi jeg allerede er innrullert som student ved universitetet. Det står også i denne loven, men det bryr visst ikke UiT seg om...
§3-6. Krav for opptak til høyere utdanning sier i punkt 6: "Den som er tatt opp som student ved en institusjon under loven, har adgang til åpne studier ved de øvrige, så fremt opptakskravet er generell studiekompetanse og søkeren ikke er tatt opp med hjemmel i andre, tredje eller fjerde ledd." (Lovdata.no den 26.11.23 kl 17.13.)
UiT har så vidt jeg vet et juridisk fakultet, kanskje de burde engasjere sine egne studenter i å rydde opp innad i rotet sitt SOM BRYTER LOVEN SOM REGULERER DERES EGEN INSTITUSJON???????
Men jeg mistenker at problemet ligger her - i en statsforvaltning som er gjennomsyret av ansvarsfraskrivelse og tåkelagte ansvarslinjer har vi:
Kapittel 2: Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen - NOKUT...
§2-1 NOKUTs oppgaver og myndighet
"(3) NOKUT skal akkreditere institusjoner og studietilbud, føre tilsyn med institusjonenes kvalitetsarbeid og føre tilsyn med at institusjoner og eksisterende studietilbud fyller gjeldende standarder og kriterier for akkreditering."
(4) NOKUT skal gjennomføre evalueringer av betydning for å kunne bedømme kvaliteten i høyere utdanning.... Alle evalueringer som foretas av NOKUT, er offentlige, og NOKUT skal bidra til at disse gjøres kjent."
Dersom det finnes en utredning som har medført at loven har blitt endret til det den er nå, så har vi visst rett til å lese den. NOKUT SKAL TIL OG MED BIDRA TIL Å GJØRE DISSE KJENT! Det hører med til paragrafen om NOKUt at den ble endret 17. juni 2022 med ikrafttredelse 1. januar 2023. Om deres mandat har ført til at undervisningsinstitusjoner innskrenker vår tilgang til informasjon har den vært planlagt lenge! (Sånn ca fra da de laget en lov om å igangsette "tillegg ved forsvarssamarbeidsavtalen mellom Norge og USA" den 10. juni 2022 - og loven trådte ikraft "STRAKS")
Ellers er jo det å besøke NOKUTs egen side og strategiplan for 2023-2030 ganske informativ:
"Arbeidet til NOKUT er internasjonalt forankra i det europeiske utdanningsområdet. Gjennom dette legg vi til grunn dei europeiske standardane for kvalitetssikring av høgare utdanning...
Og, SURPRISE, SURPRISE:
"Heilt sentralt for desse standardane er den tette koplinga mellom kontroll og utvikling."
Det står ikke "informasjonskontroll" men jeg er rimelig sikker på at det er akkurat dét "kontroll" betyr.
På utenlandsk kalles det accoutability, men de oversetter det jo selv med kontroll, så da betyr det nok akkurat dét.
"At the heart of all quality assurance activities are the twin purposes of accountability and enhancement." (NOKUTs egen webside: nokut.no - NOKUTs strategi 2023-2030, 28. november 2023)
Og hvorfor nevner jeg statsforvaltningens ansvarsfraskrivelse? Jo, på NOKUTs egen side står det:
"NOKUTs oppgåver som er delegerte frå Kunnskapsdepartementet"
Og ett av disse områdene er: SURPRISE, SURPRISE!
- økonomisk tilsyn ved private institusjonar og studentsamskipnadar OG DESSUTEN KONTROLLOPPGÅVER VED STATLEGE INSTITUSJONAR OG VERKSEMDER.
Av en eller annen merkelig grunn var ikke ordene jeg har skrevet inn med store bokstaver verdt et eget punkt. Synes ikke du også at KONTROLLOPPGÅVER MED STATLEGE INSTITUSJONAR OG VERKSEMDER er verdt et eget punkt? Det synes iallfall jeg.
De har også overoppsyn med eksamen, så om du, som jeg, slet med å komme inn på Wiseflow har vi nok funnet synderen. Den heter NOKUT! Og de har også ansvaret som "regelforvaltar" - og da burde de ta seg en tur til UiT, som ikke har gitt tilgang til enkeltemner sånn under en uke før søknadsfrist for neste semester utløper. De har heller ikke brydd seg om at UiT ikke har nevnt med ett ord at vi som allerede er innrullert ikke trenger å ha tilgang til å søke enkeltemner, og at det, når jeg henvender meg til deres rådgiver får beskjed om at vi som er innenfor kan melde oss opp til undervisning - men at det utelates ordene "enkeltemner".
Kort oppsummert: det er nok ikke "kongen i statsråd" - altså regjeringen som er Kongen her, men en konge som er litt lenger ned som de kan skylde på når vårt utdanningssystem har låst døren til informasjonen vi trenger for å ha et folkestyre for godt. Og NOKUTs mandat ble gitt under Borten-Moe - så han var IKKE studentenes venn, og det er ikke hans etterfølger heller. Bare så det er sagt. Men Grunnloven gjelder fortsatt, og regelverket som NOKUT skal ivareta bryter med Norges Grunnlov av 1814 §109 - skriv på bokmål så er du sikret bokmålsversjonen inntil noen med vettet i behold på Stortinget får sørget for at Grunnlovens §98 - alle er like for loven, får gjennomslagskraft.
§ 98.
Alle er like for loven.
Intet menneske må utsettes for usaklig eller uforholdsmessig forskjellsbehandling.
§ 109.
Enhver har rett til utdannelse. Barn har rett til å motta grunnleggende opplæring. Opplæringen skal ivareta den enkeltes evner og behov og fremme respekt for demokratiet, rettsstaten og menneskerettighetene.
Statens myndigheter skal sikre adgang til videregående opplæring og like muligheter til høyere utdannelse på grunnlag av kvalifikasjoner.
UTEN NORGES GRUNNLOV, INTET RETTSAMFUNN - OG DET GJELDER OGSÅ FOR DEG! KJEMP FOR GRUNNLOVEN!
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17/KAPITTEL_1-4#KAPITTEL_1-4
https://www.nokut.no/om-nokut/nokuts-strategi/
17 juni 2022 nr. 68 (i kraft 1 jan 2023 iflg. res. 17 juni 2022 nr. 1067).
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2022-06-10-36
https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2022-06-10-1004
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2022-09-09-1552
Slik ser det altså ut inne på UiTs søknadsweb for enkeltemner når jeg logger inn:
UiT Norges arktiske universitet
Mine søknader
Enkeltemner, bachelornivå Opptakstermin vår 2024
Søknadsfrist:
01.12.2023
Frist for omprioritering:
01.12.2023
Dokumentasjonsfrist:
01.12.2023
Mitt søkenr. er xxxx
Mine søknadsalternativer (3)
Prioritet 1Studie Enkeltemner ordinær og nettbasert, (ikke realfag, 9199) - bachelornivå 0sp
Søknadskode 9199
Status
Nytt tilbud (innvilget opptak)
Tilbud om opptak
Jeg har takket ja.
Men det er altså ingen enkeltemner å søke på...
Men hvor er rett til å studere i den nye loven?
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nytt-og-tydeligere-regelverk-for-universiteter-og-hoyskoler/id2985283/