Pensum i arkeologi - open-access linker (husk å bruke offentlige pc'er!)

Vilja Angelica
Joda: denne er trygg!
Men så rart... Plutselig var den ikke open-access likevel...
//henry.ub.uit.no/Record/crinformauk:10.1080%2F08003839608580446
Hvem vil ikke at verden skal vite om :

"A.W. Brøgger and the norwegianization of the prehistory of North Norway" fra 1996, tro? Er det ubehagelig at historien har blitt forsøkt (delvis vellykket) forfalsket?
Nederst på siden står det at disse linkene kun er tilgjengelig i Norge, men jeg er i Norge, jeg er på et norsk bibliotek! Foreløpig ser det ut til at jeg har tilgang via min studierett ved UiT, men den kan jo fjernes med et tastetrykk - det har jeg jo opplevd hele høsten 2023.
Dette åpner jo for et veldig interessant spørsmål... HVORFOR HAR VI EN REGJERING OG EN FORVALTNING SOM IKKE ØNSKER EN INFORMERT BEFOLKNING? Jeg kunne jo slengt på "norsk" foran regjering og forvaltning, men min erfaring med wordpress.com og hvordan kjente journalisters web-sider hindres tilgjengelighet, så er nok dette verdensomspennende...
Da er det kanskje ikke så rart at norske 15-åringer ikke klarer å nå "offentlige" mål innen kunnskapsferdigheter?
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/stor-nedgang-i-15-aringers-ferdigheter-i-lesing-matematikk-og-naturfag/id3016910/
"Stor nedgang i 15-åringers ferdigheter i lesing, matematikk og naturfag"
"Norske elever presterer lavere i matematikk, lesing og naturfag enn i 2018. Flere elever enn før er på det laveste nivået på alle de tre fagområdene, viser resultatene av PISA-undersøkelsen 2022."
(Regjeringen.no, 15.1.24)
Bokbrenning er noe av det nazizmen er mest kjent for... Kanskje jeg skulle utelatt spørsmålstegnet mitt forrige gang jeg nevnte navnet ditt her i bloggen, Senterpartiets Sandra Borch? Sieg Heil, Forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch! Og skam deg!
Ordtaket sier at det er vinnerne som formidler historien, og at vi derfor alltid må huske at historien er skrevet fra deres ståsted. Den er aldri sannferdig! Men må det være sånn? Hvorfor skrive historie om vi ikke skal kunne lære av den? En fordreid historie vil ikke kunne lære oss noe som helst, og vi vil gjenta våre feil I DET UENDELIGE! Eller så lenge det finnes intelligent liv, og det er kanskje ikke så mye lenger.
En annen ting som kan være årsaken til at unge gjør det dårlig på skolen er nettopp dette - de er elever i en realitet som ikke gjenspeiles i informasjonen de får. De lærer løgner om sin egen samtid! Hvorfor gidde å lære at det du erfarer er løgn???? Da velger man heller å fokusere et annet sted.
Men til de unge som går på skolen idag - dere trenger basiskunnskaper! Uten disse forstår dere heller ikke deres samtid, for deres samtid er ikke unik! Historien gjentar seg! Det har vært pandemier før, det har vært en kamp om informasjon og det har vært tider hvor mennesker var frie og ble ufrie! Men det må ikke være slik! Kjenn deres fiende! Lær hans mål og metoder - og de finner dere i bøkene! Om ikke dét er en grunn til å bli en lesehest, så vet ikke jeg!
Begynn med Sun Tsu for eksempel, eldgammel strategi for krigføring - som brukes innen moderne krigføring og innen bank og finans, og lest av de store generalene (blant annet Napoleon) gjennom tidene. Lettlest ved første øyekast, men dybden av den forstår man kun ved å omsette "rådene" til relevante erfaringer man har gjort. Forstå din samtid ved å lese filosofien som de som styrer verden idag baserer sine handlinger på. Forstå din samtid ved å forstå hva slags teknologi som de har tilgjengelig!
The Art of War, Sun Tsu - gåj rett til oversikten over the 13 chapters, så får dere en oversikt over bokens metodetenkning:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Art_of_War
Helt ny fagbok nå på norsk - Antropocen - menneskets tidsalder (Dag O. Hessen m. fler (Red)):
"Menneskets påvirkning på klima, atmosfære og natur er blitt så dyptgripende at vi har gått inn i en ny epoke i jordas historie, som kalles antropocen – menneskets tidsalder.
Menneskelig aktivitet fører til endringer som får store konsekvenser for livet på kloden, ikke minst for oss selv, og med ringvirkninger langt frem i tid. Tidligere var det et mål å kontrollere og utnytte naturen. Nå må vi lære oss å leve i naturen på en ny måte. Dette får også konsekvenser for måten vi tenker om mennesket og vår plass i økologien på.
I denne antologien forklarer forskere fra ulike fag den nye sammenhengen mellom menneske og natur som kjennetegner antropocen. De viser hvor viktig tverrfaglig samarbeid er for å forstå menneskets rolle i den nye situasjonen, og for å bidra til bærekraftige løsninger."
https://respublica.no/produkter/antropocen-menneskets-tidsalder/
Jeg håper den er bra, det BØR den være siden den er helt ny - fra 2024 og er skrevet av noe av det beste innen norsk akademia. Jeg har bestilt en bok om geoengineering fra England (via Tronsmo Bokhandel), men planlegger å kjøpe denne også, ved første anledning.
God lesing! Og ikke gi opp! En hel verden ønsker å bli fri og derfor klarer vi det - fordi det ikke finnes noe alternativ!