Norges Grunnlov §121 - Quorum

Vilja Angelica
Vilja Angelica

Som vanlig tar jeg utgangspunkt i Meland og Michalsen (red) Grunnloven - historisk kommentarutgave (2021) og Norges Lover, både i papirform og på Lovdata.no.

Sender herved også en takk til Idunn.no (eller kanskje det var noen andre?) som ville ha bekreftelse på om jeg er menneskelig. Heldigvis kunne jeg bekrefte det, uten et snev av tvil!

 

Norges Grunnlov § 121

Viser erfaring at noen del av denne kongeriket Norges Grunnlov bør forandres, skal forslag derom fremsettes på første, annet eller tredje storting etter et nytt valg og kunngjøres ved trykken. Men det tilkommer først det første, annet eller tredje storting etter neste valg å bestemme om den foreslåtte forandring bør finne sted eller ei. Dog må en slik forandring aldri motsi denne Grunnlovs prinsipper, men bare angå slike modifikasjoner i enkelte bestemmelser som ikke forandrer denne konstitusjons ånd, og to tredjedeler av Stortinget bør være enige i en slik forandring. (Lovdata, 7.2.2024)

Jeg måtte lese den langsomt flere ganger, men likevel var det stor hjelp i å lese kapittelforfatterens kommentarer i den historiske kommentarutgaven og her følger noen viktige poeng fra denne:

Forfatteren begynner med å bekrefte paragrafens betydning: Dette er en av de aller viktigste paragrafene i hele Grunnloven!

§121 tar først og fremst for seg Grunnlovens makt i vårt folkestyrte samfunn. Denne paragrafen er å anse som en suverenitetsparagraf - den som har makt til å endre Grunnloven er den som har den reelle makten i samfunnet. Derfor er det viktig hvordan endringene skal skje, og disse er nøye regulert i denne paragrafen!

Det gjør den, som lovteksten sier - ved å begrense muligheten for endringer på kort sikt. Rett etter et valg skal den nyvalgte forsamlingen fremsette Grunnlovsendringsforslag (dersom de har noen) - og for at selv forslaget skal vedtas må to tredjedeler av Stortingsrepresentantene stemme for forslaget. For at det skal anses som et to tredjedels godkjent vedtak må også to tredjedeler av Stortingets representanter være tilstede under stemmingen. (Her har jeg altså, heldigvis! - tatt feil tidligere. Gjett om jeg ble lettet!) 

Deretter - for at en faktisk endring av Grunnloven skal skje må det være et nytt stortingsvalg (som MÅ skje etter fire år, i Norge kan man ikke lyse ut valg mellom valgperiodene) og det er dette stortinget som vedtar endringen - med to tredjedelers flertall med minst to tredjedeler av stortingsrepresentantene tilstede.

Det lyder litt tungvint, og det er jo det det skal være! Da kan ikke bare et sittende storting kuppe Grunnloven vår - de må foreslå endringer og først etter neste valg, når vi har hatt enda en mulighet til å si hva vil vi - først DA blir en endring lovlig gjennomført! HURRA FOR GRUNNLOVEN VÅR!

Det er §73 som tar for seg Quorum - altså "det minimum av representanter som må være tilstede for at en forsamling skal være beslutningsdyktig". (Fremmedord Blå Ordbok 2012)

"Storting kan ikke holdes med mindre minst halvdelen av dets medlemmer er til stede. Grunnlovsforslag kan behandles bare dersom minst to tredjedeler av Stortingets medlemmer er til stede. (Grunnlovens §73, annet ledd, Lovdata, 7.2.2024)

Men paragrafen har flere viktige funksjoner ved at den plasserer Grunnloven øverst i hierarkiet av lovene våre. Her er §89 utfyllende: 

I saker som reises for domstolene, har domstolene rett og plikt til å prøve om det strider mot Grunnloven å anvende en lovbestemmelse, og om det strider mot Grunnloven eller landets lover å anvende andre beslutninger truffet under utøving av offentlig myndighet. (Lovdata, 7.2.2024)

I 2022 ble det gjennomført en del endringer av Grunnloven, som altså må ha blitt foreslått og vedtatt i 2017 - ved den første, andre eller tredje stortingssamlingen. Det jeg nå er på leting etter er hvor jeg finner forslagene, hvilke forslag som kom opp og hvem av dem som faktisk ble vedtatt. Av disse igjen er det KJEMPEINTERESSANT hvilke endringer som faktisk ble vedtatt, og en oversikt over disse finner du her!

Endringer i Grunnloven 2022:

"Stortinget vedtok 1. juni 2022 endringer i Grunnloven § 14, § 17, § 49, § 50, § 53, § 54, § 55, § 56, § 57, § 58, § 59, § 60, § 61, § 62, § 63, § 64, § 71 og § 72 (oppretting av språklige feil og endringer i valgordningen)."

https://lovdata.no/artikkel/endringer_i_grunnloven/4007

Der finner jeg blant annet at retten til forhåndsstemming er fjernet ved at Grunnlovens §60 er opphevet juni 2022. Dette er da betenkelig, å stemme vil bli vanskeligere for mange. Altså har det nåværende stortinget vedtatt en innskrenkning av muligheten til å stemme. Det tivnger iallfall enhver til å møte opp der storebror stat vil at du skal være om du vil stemme. Overvåkning?

"§ 60.

(Opphevet ved grunnlovsvedtak 1 juni 2022 kunngjort ved res. 22 juni 2022 nr. 1133)

Endret ved grunnlovsvedtak 20 juni 1896, 25 mai 1905, 8 mars 1929 kunngjort 23 mars 1929, 2 feb 2006 kunngjort ved res. 3 mars 2006 nr. 270, 6 mai 2014 kunngjort ved res. 9 mai 2014 nr. 613, opphevet ved grunnlovsvedtak 1 juni 2022 kunngjort ved res. 22 juni 2022 nr. 1133." (Lovdata, 7.2.2024)

Ved endringen i §60 og §71 finner jeg noe merkelig: det ser ikke ut som at lovendringen har blitt kunngjort før vedtaket ble stemt over. Altså virker det som at §121 har blitt brutt!

"Opphevet ved grunnlovsvedtak 29 mai 1990 kunngjort ved res. 13 juli 1990 nr. 550, tilføyd ved grunnlovsvedtak 1 juni 2022 kunngjort ved res. 22 juni 2022 nr. 1133." Lovdata 7.2.2024) "Kunngjøring må jo bety forslag til endring. Det står ingenting om noe kunngjøring fire år før 2022 i disse lovendringene.

Og dette bringer meg til et viktig punkt fra den historiske kommentarutgaven, og all lov utført i dag er jo selvsagt forankret i presedens, altså hvordan paragrafene har blitt tolket opp gjennom tidene: §121 har en rolle som Grunnlovens forsvarer - en defensiv funksjon mot lovvedtak og andre vedtak (som forskrifter). Lover og forskrifter SKAL ha forankring i Grunnlovens intensjon og presedens, som er uttrykklig konstatert i lovteksten i Grunnlovens §89.

Grunnloven hadde ikke kunnet overleve om den ikke også var dynamisk. Den må kunne endres for å speile sin samtid som en beskytter for landets suverenitet og statsborgernes individuelle suverenitet og frihet. (§1 og hele kapittel E som tar for seg menneskerettighetene våre. Men en Grunnlov må endres langsomt, og dette er sikret gjennom §121 annet ledd. Samme storting kan IKKE gjøre en GRUNNLOVSENDRING.

"Saman gjer desse grunnleggjande funksjonane § 121 til ein av Grunnlovas sentrale paragrafar. Det er denne paragrafen som plasserer suvereniteten i staten, som definerer Grunnlovas plass på toppen i rettskjeldehierarkiet og som legg til rette for Grunnlova som ein varig institusjon i samfunnet." Meland & Michalsen (red) 2021:1360)

Så hva i all verden er det som skjer på Stortinget om dagen? Er det en eneste Grunnlovsparagraf som IKKE HAR BLITT BRUTT?

Så i helgen at forslag om ytterligere avgivelse av suverenitet til USA ved å innvilge 8 NYE "OMFORENTE" OMRÅDER TIL MILITÆRT BRUK. Problemet var at Nordlys kunne melde om at forslaget allerede i samme slengen var innvilget og kontrakt undertegnet. 

Gårsdagens innlegg i klassekampen av Bjørgulv Braanen var skremmende og bekrefter iallfall min tolkning av denne suverenitetsavgivelsen. I VERSTE FALL KAN USA ANGRIPE NORGE FRA INNSIDEN!!!!!!!!!!!! USA har ingen venner, de har kun interesser - hva de skal her på Nordkalotten? Angripe Russland, så klart! Men hvorfor vi får enda en "øvelse" i Nord-Norge - denne gangen også i mars, den største siden den kalde krigen, faktisk! - og ingen land her i Norden var visst invitert, men Storbritannia er "øvelsens" leder. Hvem inviterte Spania, Danmark, USA og Storbritannia til å "øve" i våre farvann - UTEN OSS? Hva "øver" de på? Har ikke kolonimaktene og krigsmaktene Storbritannia og USA nok erfaring fra å drepe uskyldige? 

"Nyheten kom fredag, bare halvannet år etter at Stortinget aksepterte «Supplementary Defense Cooperation Agreement» (SDCA), som ga USA tillatelse til å operere fra tre flystasjoner og en orlogsbase, Rygge, Evenes, Sola og Ramsund. Avtalen som nå er undertegnet, gjelder flystasjonene Andøya, Ørland, Værnes og Bardufoss, Haakonsvern orlogsstasjon, Setermoen garnison, Osmarka fjellanlegg i Ofoten (et enormt lagringsanlegg, tilsvarende sju fotballbaner, som har rommet et feltsykehus til 1000 pasienter) og Namsen drivstoffanlegg." (Klassekampen 6.2.2024)

Støre og Co har gitt bort Norge til noen jeg anser som en fiende av alt jeg holder hellig: Frihet, demokrati og menneskerettigheter. Og jeg kan ikke se at dette er gjort etter "boka" - som i Norges Grunnlov. Jeg har intet annet svar enn at Støre med medsammensvorne har begått statskupp. 

 

Klassekampen 6.2.2024:

https://klassekampen.no/utgave/2024-02-06/fokus

Link til Norges Grunnlov §121: 

https://www.idunn.no/doi/10.18261/9788215054179-2021-149

Norges Grunnlov på Lovdata.no: 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17/KAPITTEL_1-4#KAPITTEL_1-4

Meland og Michalsen (red) Grunnloven - historisk kommentarutgave (2021):

https://www.idunn.no/doi/book/10.18261/9788215054179-2021


Publisert: 07.02.2024, 09:12


Andre artikler