"The Book of Five Rings" av Miyamoto Musashi (under utarbeidelse)

Vilja Angelica
"The Five Greats of Buddhism are the elements that make up the cosmos; ground, water, fire, wind and void. The five rings of Buddhism are the five parts of the human body; head, left and right elboes, and left and right knees."
Jeg hadde ALDRI trodd jeg skulle lese litteratur som tar for seg teorien bak krigføring. Men jo mer jeg ser hvor langt verden er fra fred, fra kjærlighet, fra sannhet - fra alt som er godt for livet på planeten vår - jo mer innser jeg at jeg må kjenne min fiende. Den og de som fremmer krig, undertrykkelse og ubalanse i verden. På denne boklisten står Machiavellis to bøker Fyrsten og The Art of War, Sun Tzus Art of War og sist, men ikke minst dette fantastiske stykke innsikt og kunnskap fra en japansk samurai fra det 17. århundret: Miyamoto Musashi.
Dette høres ut som en bok om yoga, men er en bok i krigsstrategi. Jeg tror jeg like godt bør anbefale den til gamere - denne vil dere finne mye vettugt i! (Hilsen Anders, mannen i mitt liv). Denne gangen begynte jeg IKKE med introduksjonen, som tar for seg Japan under forfatterens levetid med definisjoner av uttrykk man finner i boken. Det burde jeg kanskje gjort, men det kommer en dag i morgen også. Jeg leser det helt sikkert snart! Istedenfor begynte jeg, også i motsetning til vanlig, på første kapittel og forfatterens introduksjon til boken:
"I am a warrior of Harima province, Shinmen Musashi no Kami Fujivara no Geshin, age sixty years." Musashi, 1645/2024:47
Først vil jeg ta en lett sammenligning med de andre bøkene jeg nevnte ovenfor. Denne boken avviker på et vesentlig punkt, hvor jeg mener at Musashi har rett og alle de andre bøkene er basert på feil grunnlag.
"While heeding the profit of my counsel, avail yourself also of any helpful circumstances over and beyond the ordinary rules." (Sun Tzu, kapittel 1, punkt 16)
"All warfare is based on deception", hevder Sun Tzu i Art of War, kapittel 1 punkt 18.
"For en fyrste er det altså ikke nødvendig å ha alle de gode egenskaper vi nevnte tidligere, men det er temmelig nødvendig å synes å ha dem. Ja, jeg drister meg til å si at når man har dem og alltid er trofast mot dem, er de skadelige. Men når man bare synes å ha dem, er de nyttige. Man kan gjerne virke barmhjertig, trofast, menneskelig, gudfryktig, rettskaffen, og å være det. Men man må alltid være forbered på å slå om til det motsatte når det blir nødvendig å ikke være det." Machiavelli, Fyrsten 2023:107
Men Musashi sier i sin første bok av de fem som utgjør The Book of Five Rings: "This is the Way for men who want to learn my strategy: 1) Do not think dishonestly" (Musashi 1645/2024:82)
Jeg vokste opp med uttrykket: "Heller en god fiende enn en dårlig venn" - med andre ord, jeg omgir meg heller med en jeg vet vil meg vondt, så lenge jeg vet det - enn en person som utgir seg for å være en venn, men som snur kappen etter vinden og jeg aldri kan regne med. Det kommer en dag når støvet etter kampene har lagt seg, og den som bygger en seier på en taktikk av svik vil aldri bli respektert eller nyte godt av godene ved vunnet tillit etter en eventuell seier. Og alle seire er midlertidige så lenge de handler om å undertrykke eller tilrane seg noe som egentlig ikke er deres. Ikke et eneste rike har eksistert fra tidenes morgen og frem til i dag - ikke ett eneste! Alle seire er midlertidige!
I kapittelet "Energy" punkt 10 og 11 skriver Sun Tzu:
"In battle, there are not more than two methods of attack - the direct and the indirect; yet those two in combination give rise to an endless series of manouvers."
"The direct and the indirect lead on to each other in turn. It is like moving in a circle - you never come to an end. Who can exhaust the possibilities of their combination?" (Sun Tzu 2023:43)
Noe som er greit å huske på for oss som kjemper for en verden hvor Moder Jord og individet har gjenvunnet sin frihet - kampen mot undertrykkelse og ondskap kommer aldri til å være vunnet en gang for alle. J. R. R. Tolkien hadde helt rett, det onde gjenoppstår dersom man tar fred og frihet for gitt. Vi må aldri ta menneskerettigheter for gitt - og kampen blir å minne våre etterkommere på at rettighetene som kjempes frem for dem må ivaretas og vernes også når de ikke virker truet. Nå er det ikke vanskelig å bekymre seg for ytringsfriheten - den er forsøkt knust hver eneste dag! Det er i fredstid vi blir blinde. Måtte den dagen komme at vi faktisk hadde fred...
Da jeg studerte ved senter for samfunnssikkerhet lærte jeg at fravær av krig ikke betyr fred. Krig er en definisjon på antall drepte i løpet av et år som følge av voldelig og politisk uro. Man måtte opp i en del tusen, om jeg ikke husker feil. Det gjelder de færreste mindre land, og selv store land som Russland, Kina, Brazil og USA kaller det ikke krig selvom svært mange skulle dø i gjengkriminalitet eller konfrontasjoner med politi under opptøyer. Men de aller fleste idag lever likevel under en form for fravær av fred - med begrensninger i bevegelsesfrihet og ytringsfrihet, med utstrakt overvåkning og nærmest fravær av en privat sfære. Fravær av krig er ikke fred! Husk det!
Jeg har egentlig ikke lyst til å gjengi så mye av denne boken - rett og slett fordi jeg føler at den bør leses som en helhet. Korte biter av denne boken kan gi feil inntrykk og kanskje inntrykk av at man forstår den uten å bruke tid på Musashis budskap. Dét er i så fall helt feil!
"If you want to learn this Way, deeply consider the things written in this book one at a time. You must do sufficient research." (Musashi 1645/2024:64)
"The strategist makes small things into big things, like building a great Buddha from a one-foot model. I cannot write in detail how this is done." (Musashi 1645/2024:65)
"These things cannot be explained in detail. From one thing, know ten thousand things. When you attain the Way of strategy there will not be one thing you cannot see. You must study hard." (Musashi 1645/2024:73)
"The Way of the warrior does not include other Ways, such as Confucianism, Buddhism, certain traditions, artistic accomplishments and dancing. But even though these are not part of the Way, if you know the Way broadly you will see it in everything. Men must polish their particular way." (Musashi 1645/2024:77)
"Attitude in strategy on a larger scale is called "battle array". Such attitudes are all for winning battles. Fixed informastion is bad. Study this well." (Musashi 1645/2024:104)
"Study hard, study well, do sufficient research" er forfatterens budskap. Hvordan skal man studere dette, dersom man elsker fred og aldri vil oppsøke krig uten å ønske å bidra til at den tar slutt? Dessverre er det ikke så vanskelig, for alt denne bokens innhold omtaler er omsatt i praksis rundt oss - for vi lever i en tid hvor krig, svik, ufred og bedrag er normen. Vi lever derfor med resultatet av krigsstrategi på alle nivåer i våre liv. Vi vil gjenkjenne det bare ved å se rundt oss og å bli kjent med oss selv ved å se innover i vårt indre. Med andre ord, denne boken vil hjelpe deg å se hvordan du kan ta vare på deg selv, for så godt som hele boken begynner sine forslag med "as the enemy attacks" - det er en bok vel så mye i selvforsvar som i angrep.
Å forsvare oss er en rettighet vi alle har nedfelt i våre lover - i Norge går det under begrepet nødrett. Alle praktiserer ikke denne retten - USA og Israel, for eksempel, straffer sine ofre for å forsvare seg. 7. oktober 2023 var en forsvarshandling fra en pint, undertrykket stat - og en underdog har faktisk lov til å gjøre nesten hva som helst for å forsvare seg. Men Palestina erkjennes ikke denne retten, men behandles som om den er likeverdig Israel - noe alle vet er blank løgn. Denne formen for propagandakrigføring fra overgripere som Israel og USA er nok grunnen til at de er så lite respektert i dag.
Det virker som jeg har fått selskap her inne på pc'en, som ikke er invitert... Om jeg må gå ut av bloggen kommer jeg tilbake senere og fullfører.
Interessante begreper som jeg har funnet forklart i fotnoter og introduksjonskapittelet er at Yin-Yang heter "In-Yo" på japansk