Hadde hun enda sagt at det var en datafeil!!!!

Vilja Angelica
Norges Grunnlov §106: Enhver som oppholder seg lovlig i riket, kan fritt bevege seg innenfor rikets grenser og velge sitt bosted der. Ingen kan nektes å forlate riket med mindre det er nødvendig av hensyn til en effektiv rettsforfølgelse eller for avtjening av verneplikt. Norske statsborgere kan ikke nektes adgang til riket.
Norges Grunnlov §94: Ingen må fengsles eller berøves friheten på annen måte uten i lovbestemte tilfeller og på den måte som lovene foreskriver. Frihetsberøvelsen må være nødvendig og ikke utgjøre et uforholdsmessig inngrep.
(Lovdata, lest 9. mai 2024)
Link til Norges Grunnlov på lovdata, lastet ned 9. mai 2024, finner du her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17/KAPITTEL_1-4#KAPITTEL_1-4
Jeg er en fattig student - ikke så fattig som studenter flest, siden jeg har en uførepensjon som ligger et stykke over det studenter flest har til rådighet. Men denne pensjonen gir ikke så veldig mye større økonomisk handlingsrom enn vanlige studenters lån og stipendordninger gir, for deres er skattefrie penger og min pensjon er skattbar og beskattes 100% høyere enn kapitalavkastningen til Norges millliardærer.
For å kunne kjøpe nødvendig og relevant litteratur ifht studiet jeg tar, planen er jo å komme tilbake i jobb, om enn i en liten stilling - må jeg derfor leve svært sparsommelig. Jeg har ingen "laster" - ikke røyker jeg, snuser eller noe annet relatert til tobakk. Jeg rører ikke alkohol, og tar meg aldri en fest. Ikke går jeg ut på byen og ikke bruker jeg taxi. For å begrense utgiftene har jeg nesten ingen faste abonnementer utover rimelige og relevante tidsskrifter: Bok og bibliotek (kr 250,- per år) og Tidsskrift for Rettsvitenskap (ca 1500,- per år for oss vanlig dødelige og merkelig nok subsidiert med helt andre priser for advokatkontorer som tar flere tusen kroner per time i betaling for sine tjenester). Jeg er medlem av et politisk parti og en fagorganisasjon, Sykepleierforbundet, som, fordi jeg er ufør er svært rimelig og medfører et fagblad som gjør at jeg har litt kontakt med yrket jeg dessverre ikke lenger orker å jobbe innen. Uansett hvilken utdanning og hvilken yrkesvei jeg velger i fremtiden vil jeg alltid være "sykepleier i bunnen" - og det er jeg stolt av!
Elektronisk utstyr har jeg heller ikke, verken pc, smarttelefon eller noe annet "smart". Dette sparer meg for utgifter som abonnement med nettilgang. Samtidig som livet blir veldig fredelig ved å ikke være tilgjengelig til enhver tid - som antakelig ikke er nedfelt i noen lov som en rettighet men som vi må kunne regne med er å anse som en grunnleggende menneskerettighet basert på allmenn rettsoppfatning - er det å venne seg til et liv i upålogget tilstand også å frigjøre seg fra behovet for å oppgradere dyrt elektronisk utstyr jevnlig.
Jeg sparer altså masse penger på dette og bruker disse pengene på å kjøpe viktig grunnlitteratur som jeg kommer til å ha bruk for i yrkeslivet etter endt studium. Dette er noe digital informasjon ikke tar høyde for. Det vi lærer oss i første semester i en bachelor vil vi faktisk veldig sannsynlig måtte ha med i bacheloroppgaven flere år senere! Krav om referanse i godkjente oppgaver med forfatter, boktittel og sidehenvisning er faktisk et grunnleggende krav for å få en grad. Ingen grad, ingen jobb etter endt studium.
Jeg reiser også på rimeligste vis - med offentlig transport. Å eie eller leie en bil er helt utenfor min økonomiske rekkevidde. Sertifikat har jeg heller ikke. I min nåværende situasjon har jeg ikke mulighet til å velge å skaffe meg et heller, men som allerede nevnt - bil er altfor dyrt for meg, uansett.
Ett ytterligere tiltak jeg har for å ha en forutsigbar og trygg øknonomi med god økonomisk oversikt er at jeg bruker kontanter.
Sentralbankloven kan informere om at alle steder som selger noe eller yter en tjeneste skal tilby mulighet til å betale med kontanter:
Sentralbanklovens § 3-5.Tvungent betalingsmiddel
(1) Norges Banks sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Ingen har plikt til å ta imot mer enn 25 mynter av hver enhet i én betaling.
(2) Sterkt skadde sedler og mynter er ikke tvungent betalingsmiddel. Norges Bank kan gi forskrift om avgrensning av hva som er tvungne betalingsmidler og om erstatning for bortkomne, brente eller skadde sedler og mynter, herunder om gebyr.
Link til Sentralbankloven finner du her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-21-31
Her ser jeg at forskrifter skal kunne gi mulighet til å begrense kravet om kontanter, men denne muligheten begrenses igjen av Norges Grunnlov som er grunnmuren i alt norsk lovverk og alle lover skal tolkes opp mot denne. All kommunikasjon som går over internett overvåkes, noe som jeg som menneske og norsk statsborger skal kunne velge bort iflg Grunnlovens paragraf 102:
"Enhver har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv, sitt hjem og sin kommunikasjon. Husransakelse må ikke finne sted, unntatt i kriminelle tilfeller. Statens myndigheter skal sikre et vern om den personlige integritet." (Lovdata, lest 9. mail 2024)
Å ikke kunne bruke kontanter vil også være diskriminering av oss med begrensede ressurser, vi som tjener lite. For hvorfor presenterer jeg kontanter som en viktig del av økonomien til en som har begrenset med penger - slik blant annet lavtlønte, pensjonister, uføre og studenter har? Fordi det gir en helt annen kontroll over egne penger!
Netthandel har kostet meg masse penger, ved at informasjon om kortet mitt lagres og har blitt misbrukt. Det kan være små summer, men til sammen har det blitt en stor økonomisk byrde i løpet av et år, noe som har skjedd over mange år fordi jeg ikke var bevisst ifht dette. Jeg er SVÆRT FORSIKTIG med mine opplysninger - så jeg er HELT SIKKER PÅ at det ligger ulovligheter bak. Ofte opplever jeg også at personen foran meg i butikken får beskjed om at betalingen deres ikke har gått igjennom. Dette har jeg selv erfart mange ganger den gangen jeg fortsatt handlet med kort - hvor jeg siden, gjerne måneder etterpå, kunne se at en betaling har gått igjennom flere ganger! At betalingen ikke blir registrert er altså blank løgn, men selvsagt ikke fra den ansattes side, så dette er en systemfeil fra bank- og betalingssystemansvarliges side. Elektronisk handel fungerer altså ikke - uten at det offentlige viser den miste interesse for å ta tak i dette.
Siden jeg har ikke råd, tid eller ressurser utover dette til å forfølge det i detalj har jeg sikret meg ved å stenge for muligheten for netthandel på kortet mitt, jeg bruker det kun til å ta ut penger til å leve for. DnB tilbyr også et "tappefritt" kort, slik at man alltid må bruke kode for å ta ut penger. Sist men ikke minst - jeg fører opp hvert eneste uttak og ny saldo i en dagbok hvor jeg fører alt mulig annet som er av relevans - som når jeg sendte brev eller kontaktet et offentlig kontor per mail og når jeg stilte opp ansikt til ansikt for å kjøpe en periodebillett, for eksempel. Jeg gjør også et raskt overslag over hvor mye jeg har tilgjengelig i kontanter når jeg har handlet. Med andre ord - FULL KONTROLL OG TOTAL OVERSIKT OVER MINE PENGER! Har du lite av dem, slik som jeg, så er kontroll eneste metode for å få pengene til å strekke til til det man faktisk bør prioritere.
Derfor reiser jeg altså også på rimeligste vis - med offentlig transport. Å eie eller leie en bil er helt utenfor min økonomiske rekkevidde. Sertifikat har jeg heller ikke. I min nåværende situasjon har jeg ikke mulighet til å velge å skaffe meg et heller, men som allerede nevnt - bil er altfor dyrt for meg, uansett.
Her i Tromsø er ikke det å reise med offentlig transport på billigste vis, altså forhåndskjøpt, særlig enkelt. Narvesen og 7/eleven - kommisjonærer for Troms Fylkestrafikk, får kun selge billetter for Tromsø by - altså én sone, selvom damen hos Kundesenteret på Prostneset sa at man der skulle kunne kjøpe billett med flere soner. På bussholdeplassene står det at elektroniske reisekort - som altså IKKE er tilknyttet internett til enhver tid - kan påfylles enkeltbilletter og periodebilletter. Kanskje Troms Fylkestrafikk skulle opplyse sine kommisjonærer om dette faktum?
Men siden kommisjonærene, iflg dem selv iallfall, ikke kan fylle på annet enn 30-dagersbilletter, 90-dagersbilletter og enkeltbilletter for Tromsø by, så lette jeg rundt i byen for å finne Troms Fylkestrafikk sitt kundesenter - for DE selger nemlig ALLE deres produkter står det på tavlen ved Kundesenteret på Prostneset. Men å finne dem var heller ikke var enkelt. På bygningen står det at de holder til på Prostneset, men intet skilt når du kommer inn. Jeg lette ikke rundt i hele bygningen på Prostneset, så derfor fant jeg ikke kundesenteret i annen etasje de to første gangene jeg var innom. Men nå har jeg altså funnet det! Og det er åpent hele TO GANGER I UKEN, HELE 4 TIMER PER DAG, TIRSDAG OG TORSDAG! Så derfor er jeg nødt til å ha en periodebillett - for Kundesenteret er nemlig ikke åpent alle dager når jeg trenger en forhåndskjøpt billett til Narvik eller en av våre mange militære baser rundt omkring her i Nord, som i Skjold eller i Porsanger...
Jada, jeg vet at Porsanger ligger i Finnmark, og at Snelandia driver en minst like lite mennesketilpasset leveranse av offentlig infrastruktur - kollektiv trafikk - så om dette ikke ordner seg må jeg ta dette helt til høyeste hold, som heter Stortinget. Datteren til Kronprinsen er jo her i nord for tiden, han vil sikkert bruke sin stemme i Stortinget for å sikre at hun får trygg, uovervåket transport - hun og alle oss andre!
Grunnlovens §98 sier: Alle er like for loven. Intet menneske må utsettes for usaklig eller uforholdsmessig forskjellsbehandling. (Lovdata, lest 9. mai 2024)
Sikring av kritisk infrastruktur er (eller bør iallfall være!!!!) underlagt et norsk lovverk som sikrer at det ivaretas ved naturkatastrofer og i tilfelle krig.
"Kritisk infrastruktur er infrastruktur som ved en alvorlig svikt medfører at samfunnet ikke vil være i stand til å opprettholde de leveranser av varer og tjenester som befolkningen trenger." (Garda forsikringsselskap, lest 9. mai 2024)
Sikkerhetsloven er her relevant, fordi den tar for seg Norges infrastruktur: Link: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-01-24
Lovens formål, §1-1 sier:
"Loven skal bidra til
a.å trygge Norges suverenitet, territorielle integritet og demokratiske styreform og andre nasjonale sikkerhetsinteresser
b.å forebygge, avdekke og motvirke sikkerhetstruende virksomhet
c.at sikkerhetstiltak gjennomføres i samsvar med grunnleggende rettsprinsipper og verdier i et demokratisk samfunn."
Hvem gjelder den for? Jo:
"Loven gjelder for statlige, fylkeskommunale og kommunale organer." (Lovdata, lest 9. mai 2024)
§1-3 i Sikkerhetsloven sier også at "Et departement skal innenfor sitt ansvarsområde fatte vedtak om at loven helt eller delvis skal gjelde for virksomheter som
b.råder over informasjon, informasjonssystemer, objekter eller infrastruktur som har avgjørende betydning for grunnleggende nasjonale funksjoner, eller som har avgjørende betydning for nasjonale sikkerhetsinteresser, uten å kunne knyttes direkte til en grunnleggende nasjonal funksjon" (Lovdata, lest 9. mai 2024)
At den kritiske infrastrukturen ikke er knyttet direkte til en grunnleggende nasjonal funksjon regner jeg med betyr at den også omfatter Troms Fylkestrafikk og Snelandia - som ikke er direkte underlagt en nasjonal funksjon, men ivaretar en fylkeskommunal- og en kommunal funksjon som en del av en nasjonal funksjon. Men dette virker det ikke som om Troms Fylkestrafikk er seg bevisst.
Da registrering av mitt reisekort, iflg damen bak skranken på Prostneset Kundesenter for Troms Fylkestrafikk, ble avvist BLE DET AV EN ELLER ANNEN MERKELIG GRUNN IKKE BEGRUNNET MED AT DATASYSTEMET VAR FEIL!!!!!!!
NEI, DEN FØRSTE TANKEN HENNES VAR AT BILLETTEN IKKE LENGER VAR I SALG - SELVOM DEN DUKKET OPP PÅ HENNES DATASYSTEM!!!!!!!!!!
For iflg Troms Fylkestrafikks egne sider sto den der, fortsatt mulig å kjøpe. Så var forklaringen at den kanskje kun kan kjøpes på app - noe det heller ikke står på Troms Fylkestrafikks sider er en begrensning. Tvert imot så står det elektroniske reisekorte som kan forhåndsfylles som et likeverdig alternativ til å bruke app på smarttelefon. Da jeg spurte om det ville være i orden om jeg kom en annen dag, så var beskjeden at JEG MÅTTE KLAGE! På hva da??? At datasystemet til Troms Fylkestrafikk ikke fungerer???? Jeg informerte om at Troms Fylkestrafikk faktisk må følge norsk lov og lurte på om ikke de ansatte bak skranken var interessert i at de fulgte norsk lov? Joda, de var hun, så kun skulle sende beskjed til Troms Fylkestrafikk sentralt.
Men hvorfor tenkte hun ikke at det var datasystemet som var feil? Hvorfor begynte hun med å foreslå at billetten ikke lenger var i salg? Hvorfor var så forklaringen at den kun var tilgjengelig gjennom en app? Spesielt når det IKKE står dette på Troms Fylkestrafikks egne sider? Jeg satser på at det er datasystemet deres og dukker opp på tirsdag til uken for å få ordnet en 30 dagers billett for alle soner i Troms fylke til kr 1045,-. (Så vidt jeg husker, men sånn ca en tusenlapp, altså, for honnør.) Jeg regner med at Troms Fylkestrafikk ikke diskriminerer fattige og at de derfor stiller med en billett som ikke krever dyrt utstyr som fattige mennesker ikke har råd til.
Vi høres sikkert før tirsdag, men jeg oppdaterer her når billetten er i boks. Evnt om det trengs ytterligere oppfølging med mailer og brev levert i skranken her ved Tromsø Rådhus adressert til Gunnar Wilhelmsen og hos politiet her borti gaten. Vi kan ikke godtta et samfunn som diskriminerer oss med lite penger. Jeg tror Covid-19 kommer til å koste samfunnet en hel generasjon med mennesker som i perioder kan komme til å slite psykisk og fysisk. Denne generasjonen kommer til å høre blant de med mindre penger. Vi kan ikke godta at disse skal gå inn i et voksenliv med fysiske begrensninger ifht å reise i sitt eget land!
Loven er som kjent lik for alle, noe som krever at noen grupper må ha fordeler som andre ikke har. Rett og slett for å sikre LIKHET FOR LOVEN!