"Dynamisk" kunst i Tromsø...

Vilja Angelica
Vilja Angelica

Sommeren kom som ved et trylleslag hit til Tromsø, etter sirkusbesøket her i byen i uke 24. Det var nesten som om Sam Gamgod hadde vært innom med tryllestøvet han fikk av alvene ved besøket i Lothlorien. Et slikt tryllestøv finnes faktisk i virkeligheten - det heter nitrogen og hele 78% av luften vår består av dette vidunderstoffet og som utvinnes til å lage kunstgjødsel, blant annet...

Sommer betyr vandring i gater. Jeg er en observant fotgjenger og busspassasjer, og Tromsø har mye fascinerende kunst på de mest uventede steder. Som ved bussholdeplassen Solbakken når du tar ringrute 33 (som også går forbi universitetet her) - en liten "flokk" med kaniner skåret ut i tre. Plutselig la jeg merke til at alle unntatt én var brent - kanskje med en blåselampe. Alle var synlig utsatt for ild, unntatt én som bar et palestinaskjerf. Palestinaskjerfet forsvant også, etterhvert - men foreløpig står kaninene der...

Som metallmannen uten munn ved Prostneset Bussterminal, utenfor et hotell der. Da jeg flyttet hit fremsto statuen nærmest kjønnsløs med "knapper" der manndommen skulle vært og over området for brystvorter - svært følsomme områder for begge kjønn. ... Tankevekkende og et tegn i tiden? Men nå har altså det dynamiske i offentlig kulturutrykk medført at metallmannen har fått kjønnsdeler (om enn ikke i eregert tilstand). Munnen mangler fortsatt - så det hjalp kanskje ikke å få tilbake kjønnet? 

Er dette kun å anse som at kunsten skal være et speil av en samtid i endring eller er dette et forsøk på sensur? Kunsthistorie er noe vi kan studere ved universitetene - kunst opp gjennom tidene er VERDIFULLE bidrag til å forstå fortiden. Jeg frykter derfor det siste. Jeg har dessuten grunn til å mistenke at bekymringen er velbegrunnet.

Noe av den mest dramatiske kunsten jeg har funnet her på øya vår er faktisk maleriene på veggene i universitetets hovedbibliotek. Noe av den er profesjonelt laget - OG VIRKELIG SEVERDIG! En mann med krøllet avispapir i en stor glassmonter på ryggen, han bøyer seg tungt under vekten. Søylen av betong hvor armer og ben stikker ut, hvor kroppene mangler og hvor hendene holder nettopp aviser - fremtidens kilder til vår nåtid - ved siden av vår samtidskunst, som skal være et vitnesbryrd for fremtiden om vår nåtid! Den mest dramatiske kunsten der er likevel malerier som ser ut som kunst av ikke-profesjonelle, muligens av studenter. Den består av ansikter, kanskje 2x1,5 meter (sånn ca, jeg har ikke målt) - store skrekkslagne eller dypt ulykkelige, avmaktsfulle og triste ansikter i sterke farger som grønt, svart og rødt stirrer fortvilet på oss besøkende. Men da jeg var innom biblioteket dagen før i går var de mest dramatiske byttet ut. De hvor høyre øye besto av store hakekors er vekk! De mest talende om studentenes virkelighet er fjernet - DETTE ER SENSUR!

Ja, bildene er forstyrrende og ubehagelige og skremmende - men dette er ingen grunn til å FJERNE DEM! Man kunne, for eksempel, trykke opp bilder mindre dramatiske på stoffgardiner og henge dem halvveis foran bildene på veggene - med god klaring - så vi kunne se de som egentlig hang der. Nå er det mulig at bildene er flyttet til andre bibliotek ved universitetet. Ta bilder og legg dem ut på sosiale medier - og om avisene kjenner sin besøkelsestid - SÅ ER DEN NÅ!

Tromsø virker så altfor ivrig til å selge seg til storkapitalen, og Nordkalotten oversvømmes av turister og NATO-styrker (operasjon Steadfast Defender pågår vel ennå...) Har Tromsø bøyd seg for mammon og invasjonsstyrkene og sensurert byens kunstnere? Eller er det vår egen ledelse? Ordføreren vår er fra Arbeiderpartiet og disse har vist "gode" ingsoc-takter selv... 


Publisert: 28.06.2024, 09:47


Andre artikler