Kjernefysikk, kjemi, rocket science og sånt...

Vilja Angelica
Fant dette innlegget på Russia Today igår:
"“Russia’s school system ranks among the top ten globally in terms of quality, and among the top three for gold medals won at international academic Olympiads,” he said."
https://www.rt.com/russia/618933-russia-international-education-event/
I innlegget forteller ministeren for utdanning at Russland tilbyr vennligsinnede land å nyte godt av Russlands positive erfaring med sitt utdanningssystem. Innlegget gjorde meg nysgjerrig på hvordan Norden gjør det innen denne rankinglisten. Søkemotoren "Brave" er verdiløs, jeg finner ikke en gang min egen blogg på den! Jeg finkjemmet derfor listen over søkemotorer Google Chrome tilbyr ("Brave" er en av disse...) og valgte tilslutt Googles egen, idét den lover at man ved hjelp av den "finner det man trenger".
Etter svært mange søkeforsøk med forskjellige valg av ord og spørsmålsstillinger måtte jeg gi opp. Jeg fikk kun opp AI-genererte søkesvar, hvor Vesten var svært godt representert over gode utdanningsssystemer, hvor antall innrullerte, antall fullførte studieløp og finansieringstilbud var i fokus - men faglig dyktighet ved endt studium ikke var nevnt. Det var SÅÅÅÅÅ VANSKELIG Å VURDERE DET FAGLIGE NIVÅET, iflg AI... HEEEEEELT UMULIG, viste det seg, da det ikke var å finne i det hele tatt.
Men i Russland får man det tydeligvis til, og også i en del andre land, ellers hadde det vel ikke vært noe pris å vinne... Russland her forresten nasjonaldag idag - og jeg benytter anledningen til å gratulere med dagen!!!! Hurra for Russland!
At Vesten IKKE får det til overrasker meg egenlig ikke. Dessverre.... Vestlige studieløp har nemlig ikke som mål å utdanne dyktige fagfolk, men å dressere hjerner som "trimmes" ved å bygge informasjonen i pensumlitteratur på usannheter og unøyaktigheter som begrenser tankens flukt. (Og dét er jo nyttig i forskning, ikke sant? Hadde enda begrensningene som legges inn vært basert på grunnleggende menneskeverd og etikk og moral!!!!)
Her kommer et skolebokeksempel: I læreboken Kjemien Stemmer 1, et bokverk for fordypning i kjemi på videregående nivå i Norge fremstilles kjemien som et samspill mellom partiker hvor atomer og ioner er fremstilt som ulike ting: "Partiklene kan være atomer, molekyler eller ioner." (Grønnberg, Hannisdal, Pedersen, Ringnes 4. utgave 2017:10)
Dette er en så unøyaktig fremstilling at den er direkte feil! Atomer er én eller flere enheter av et grunnstoff. Dét er også ioner:
"Ion (gresk) egl. "vandrer", elektrisk ladd atom eller atomgruppe" Cappelens leksikon 1962:698
Dette gir ikke grunnlag for noe "eller" på fordypningsnivå ved en videregående skole for 16-åringer!!!!!
(Et molekyl derimot er noe annet, det er en gruppe bygget opp av ulike atomer, som vann; H2O.)
På side 15 i boken Kjemien Stemmer 1 hevdes det også at "ikke alle grunnstoffer har to eller flere isotoper". Det er jo blank løgn!!!!
"7. Properties of the Elements
"The relative atomic masses in the following table are based on the 12C=12 scale, a value in brackets denotes the mass number of the most stable isotope." (min utheving) Stark & Wallace, Chemistry Data Book (2. edition SI) 1982/2012:8
ALLE GRUNNSTOFFENE ER NEVNT I DENNE LISTEN!!!! ALLE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Stark & Wallace, Chemistry Data Book (2. edition SI) 1982/2012:8-11)
Med andre ord - ALLE GRUNNSTOFFER FINNES I TO ELLER FLERE ISOTOPER! En isotop er kort og greit bare en annen utgave av samme grunnstoff - samme antall protoner (positivt ladde kjernepartikler) og ulikt antall nøytroner (nøytralt ladde kjernepartikler).
Alt er energi! Det finnes egentlig ikke grunnstoffer. Det periodiske system er bare en ideal-fremstilling av de minste byggestenene i verden (inkludert verdensrommet) - som har et ubegrenset mangfold av former. Vi kaller ulike nivåer av energi "grunnstoffer" fordi energier på hvert nivå har ulike egenskaper. Det minste av atomene heter hydrogen og ser omtrent ut som jordkloden og dennes måne, bare i mikroskopisk størrelse - jorden som et proton og månen som et elektron. Bindingene i atomene er elektromagnetisme, en i seg selv ustabil og lett påvirkelig binding. Ingenting er derfor et upåvirkelig, evig "grunnstoff".
Man kan nærme seg et kunnskapsområde fra detaljnivå, hvor forbudte områder enkelt kan holdes hemmelig ved at inngangsdøren ikke blir introdusert eller skjult under fornektelse: "ikke alle grunnstoffer...." (Grønnberg, Hannisdal, Pedersen, Ringnes 4. utgave 2017:15) ELLER man kan nærme seg et kunnskapsomårde som et konsept, som et fenomen hvor delene er en mosaikk som skal forklare hele fenomenet og hvor man fyller inn de nødvendige brikkene for å kunne forstå verden rundt seg og faget man skal utøve etter endt utdanning.
Feilen for feilinformasjonen finner vi i den aller første setningen i bokens forord: "Lærerverket Kjemien Stemmer 1 følger Utdanningsdirektoratets læreplan for kjemiprogramfag (KJE1-01) i studiespesialiserende utdanningsprogram, per april 2012." (Grønnberg, Hannisdal, Pedersen, Ringnes 4. utgave 2017:6)
Forfatterne fortsetter i forordet med å ønske "elever og lærere lykke til med kjemifaget" - og dét trenger vi, med et slikt introduksjonsverktøy til faget! Boken viser klare tendenser til å dressere tankeprosessen til den fremtidige kjemikeren og biologen, ved å legge inn feil informasjon om kjemiens byggestener og påstander om kjemiens begrensninger - hvor disse begrensningene ikke er en realitet! De er løgn! Boken er fordummende, rett og slett! Og farlig! Dersom man har fått lagt inn begrensningene på forhånd om hva kjemi og fysikk kan være er det en stor utfordring for utøveren nå nye horisonter "ved å stå på fortidens kjempers skuldre". Vi løser ikke nåtidens katastrofale utfordringer ved å begrense neste generasjons handlekraft og grunnkunnskap!
Men skylden for misæren er Quisling-ligaen på Stortinget i dette årtusenet! Jens Stoltenberg var statsminister i 2012, og læreplanen ble ikke forbedret under Erna og de konservative (boken jeg anmelder er fra 2017!)
Det er valg i år! Jeg vet om et par partier som ikke hører til på en eneste taburett på Stortinget - og jeg regner med at du som leser ser det jeg ser: Ernas Høyre og Jens' og Jonas' DNA hører til i det forrige årtusen, og ikke i vårt!