Elbil langs veien på vinteren?

Trond
Trond S. Simonsen

Nyttårstur med Zoe 

Elbilenes skeptikere maser om at elbiler kun er til bruk i byene, og at man ikke kommer av flekken på vinterstid. (Orker ikke nevne argumenter som snylting og manglende hengerfeste...).

Så, da er det vel bare å bruke nyttårshelgen på en langtur? For å igjen bevise at dagens elbiler kan kjøre lengre enn rundt i byen, selv om det ikke står Tesla på dem.

En fulladet Zoe rullet ut i minus 2 grader fra Kristiansand. Planen var en tur til Sverige, uten hjelp av Color Line. 242 km ville Zoe rulle før vi dro. Første stoppen tok vi på Brokelandsheia, etter ca 11,5mil. Der kunne vi få ladet på Grønn Kontakt (GK) sin ladestasjon ved hotellet Heimat, som GK sin mobilapp påstod at enda het Cinderella Hotell. Det var 83km igjen på bilen, men 10,5 mil til målet... Rekkevidden reduseres altså noe på vinterstid.

Siden samboer Laila ikke hadde fått ny vinterjakke til jul..., kunne vi jo se etter en slik mens Zoe tok til seg 15kW i 8 minusgrader.

Så rullet vi videre i hastigheter mellom 40 og 110km/t, alt etter veistandarden, mot Sandefjord. Siden Zoe blir ivrig i forbruket i slike hastigheter, og med god varme og lys på, fant vi ut at vi kunne lade bilen opp til morgendagens tur videre inn i Sverige.

For å se litt mer av Sandefjord og trykke noe mat i nebbene, valgte vi å benytte oss av en nesten gratis 22kWs lader ved Qpark sitt anlegg tilknyttet Hvaltorget Kjøpesenter. Strømmen gratis, men parkeringen kostet litt. Laderne var godt merket, og startet med det samme. 

Vi ruslet inn på senteret, som vi så at enda skulle være åpent to timer til. Vel inne lurte vi litt på om Sandefjordingene ikke likte oss, for de som jobbet i butikkene begynte å stenge butikkene når vi nærmet oss dem... Vi fikk en ansatt i tale, og smisket med at vi hadde reist langt og gjerne ville ha noe varm mat i kroppene. Da ble vi fortalt at de stengte TO timer tidligere på senteret i romjulen. (Kunder er noe herk) I tillegg låste de og parkeringshuset, så da var det bare å stoppe ladingen og komme oss videre.

  QParks ladestasjon i Sandefjord.

Siden vi visste at både Fortum og GK hadde ladere ved E18 Fokserød, kjørte vi opp der for å lade og spise kjøttkaker på Obs!, men neida, Obs hadde ikke cafe... hotellet som ligger der, var stengt til over nyttår, kun MC Donalds serverte noe mat, så vi veltet oss inn der etter å ha latt GK sin ladestasjon bli barnevakt og matmor for Zoe. (Fortums lader var i bruk av en Mercedes.) Zoe fikk strøm, etter at vi hadde forbannet oss over GKs app som ikke ville starte laderen, appen rullet og tenkte, vi fant heller frem ladebrikken, da startet ladingen. GK bør gjøre noe med sin app. Det at den ikke fungerer, er irriterende i minus 5 grader. Etter ca en time varslet appen at laderen var i bruk, det visste vi jo... Dette med navnene på ladestasjonene bør man og ordne oppi. Look to Fortums app. Den leverer...

Zoe fikk 19kW, ble 91 % full, og var klar for 184 nye km i morgen, etter dagens temp og kjøremønster.

Grønn Kontakts ladestasjon ved Sandefjord.

Overnattingen skjer på Scandic Park Sandefjord. Nok en gang fikk vi rom i 4de etasje... Og de sponser oss ikke en gang...


Publisert: 29.12.2017, 22:17


Andre artikler