Playa de las Americas

19.10.2018, 17:00

Nå er vi vel hjemme igjen etter en Nyyyyddelig uke på Playa de las Americas. Det er så rart med den plassen, med en gang jeg lander der kjenner jeg bare et stort velbehag komme sigende. Nå har jeg jo vært der en del ganger, og jeg kjenner at DETTE er min syden plass. Alt stemmer, nydelige strender, vakre hotell, fantastisk by, god mat og shoppingmuligheter i haugevis hvis en er interessert i det også.

Meg og mor har som sagt vært flere ganger på Playa de las Americas. Som regel har det vært i ukene før jul. Da er det en fantastisk julestemning med pyntede palmer og alle mulig fine lys uten at det føles påtrengende, som det til tider kan gjøre her hjemme. Det begynner å bli noen år siden siste tur hit, og i mars begynte min kjære mor som fyllte 80 år og ymte frempå at hun hadde VELDIG lyst å reise ned igjen. Jeg spurte min søster om hun ville være med, og vi ble enige om at høstferien måtte bli tiden for å reise siden hun er lærer. Hun ville også at datteren på 14 måtte få bli med. Det var jo bare hyggelig, for det er alltid kjekt å reise flere på en slik tur. En måned før avresie heiv min venninne og hennes 14 år gamle datter seg også med på turen. Det var jo ekstra kjekt, for de to fjortisene er perlevenner.

(To som var mer i vann enn på land)

Jeg ville at vi alle fire skulle bo i en og samme leilighet. Det var ikke så lett å finne, men tilslutt endte vi opp på MarOla Portosein. Dette leilighetshotellet skulle ligge 1 km fra sentrum og 700 meter fra stranden. Jeg visste sånn omtrent hvor det lå og det stemte også da vi kom ned. Det tok imidlertid bare 5-7 minutter å gå ned til hovedgaten og sentrum. Leilighetshotellet var kjempefint, ikke luksus, men store fine rom og ikke minst reint. Vi bodde i øverste etasje og akkurat det var litt dumt da det ikke var noe skygge på terrassen og solen sto på hele dagen. Men, stort sett var vi ute på dagtid og om kvelden var det fint å sitte høyt oppe og nyte utsikten når skumringen kom

Jeg hadde store planer om jogge om morgenene, men jeg var så trøtt og hørte knapt at min spreke søster lukket døren opp og gikk ut hver morgen å jogget EN MIL!! Ja ja, det har lett for å bli sånn på ferie for meg. Det blir alt eller ingenting, både med det ene og det andre. Meg og min venninne tok oss derimot noen turer til fots. Vi besteg en fjelltopp og vi tok turen langs sjøen på den flotte strandpromenaden som går fra by til by.

Dagene gikk til litt shopping, turer på den nydelige stranda (med en innlagt pause på strandkafe), ligge rundt bassenget og kose oss før vi pyntet oss og gikk ut for å spise middag.

Et par kvelder var vi nede i hovedgata og myste på livet.

Mor har lyst å være med på alt som er kjekt. Det hun gledet seg mest til var å bade. Hun elsker nemlig å bade. Bassenget på hotellet holdt 30 grader og det passet mor utmerket. Hun storkoste seg og ville nesten ikke opp av bassenget. Her ler hun hjertelig av noe morsomt. Mor har en herlig humoristisk sans og ler mye og gjerne av seg selv.

Det ble en fin fin uke hvor vi ladet batteriene og koste oss alle sammen. Jentene var her og der på shopping, og på stranda så vi nesten ikke snurten av de, så kjekt hadde de det i bølgene. Det er mange gode minner å ta med seg, og det beste er jo når en kommer hjem og alt har gått fint og ingen har blitt syke.

Det er ikke siste gang jeg drar til denne plassen. For å si det sånn tror jeg ikke jeg gidder å dra til noen andre plasser så godt liker jeg meg her. Det er nesten enda litt mer magisk når en reiser i desember. Det føles som å komme til en annen verden når det er svart og mørkt her, og så kommer en til sol og sommer på bare noen timer.

I sommer holdt jeg på å gå til av varmen vi hadde, men her på ferie hvor man bare skal late seg og verken lage mat eller rydde er det bare herlig med litt temperatur. Stort sett lå den på 28 grader hver dag og med en svak svak bris var det helt perfekt. Mor har i alle fall begynt å mase på en ny tur neste år, men nå får vi heller nyte minnene fra denne turen først.