Hjemme igjen fra Cornwall

11.08.2019, 10:56

Så var vi kommet oss hjem fra deilige Cornwall. Som vanlig er det med stor glede jeg ser tilbake til Englandsturen vårt. Jeg føler virkelig at England er mitt hjerte nærmest når det kommer til steder jeg vil feriere. Det er noe med både landet og ikke minst folkene som gjør at jeg kjenner meg veldig hjemme og velkommen. De er koselige, høflige og veldig vennlige mot turister. Vi har faktisk inngått et løfte, meg og mannen, at vi skal prøve å ha en mer britisk attitude !! Med det mener jeg være litt vennligere og høfliger mot andre. Det koster jo ingenting, men for den som blir møtt med et hyggelig ord betyr det mye.

(min favoritt drink i England er selvfølgelig Gin & Tonic)

Vel, tilbake til de siste dagene. Sist jeg skrev hadde vi vært noen dager og var på vei til Falmouth for en hyggetur. Denne byen som ligger bare 20 minutter unna Truro med tog ble en by vi dro til hele fire ganger i løpet av uken. Den var både koselig og kjekk, men også utgangspunkt for mange utflukter. Søndagen gikk vi bare og ruslet rundt i gatene og nøt folkelivet. Jeg kom over et parfymeri som skulle legges ned neste dag og solgte alle testparfymene til slikk og ingenting. Det var dyre parfymer hvor det knapt var tatt et spray eller to. Jeg gikk jo helt bananas og Sigvald sa at jeg var blitt helt gal. Han hadde aldri sett denne siden ved meg og jeg tror ikke den var så tiltalende akkurat.

Når vi kom tilbake til bed & breakfasten vi bodde på var det open mic i pubben. Det var lokale ungdommer som sang selvkomponerte og andres sanger. Først tenkte jeg at det ikke var noe, men jeg ble helt blåst av banen hvor flinke de var. Særlig var det en ung gutt som sang så aldeles nydelig at jeg falt pladask (for stemmen og sangene). Navnet hans var Duncan Covey og han er til og med å finne på Spotify. Vi ble sittende hele kvelden og lytte. Magisk.

På mandagen dro vi nok en gang inn til Falmouth. Herfra tok vi en rutebåt inn til en øy som het St. Mawes. Denne lille øya var nydelig, men målet for dagen var en plass som het Place. For å komme til denne plassen måtte vi ta nok en liten båt. Så var vi klar for turen vår.

Vi elsker nemlig å gå fottur langs kysten når vi er i England (også kalt coast walking) Det er noe helt magisk med å gå langs de fine stiene ved kysten.

Turen vår tok noen timer, men vi hadde picknick og koste oss. Totalt gikk vi 7 km. Så var det samme rute tilbake til Truro, men vi stoppet i Falmouth og hadde middag. Når vi endelig kom oss på hotellet i ti tiden var vi rimelig trøtte. Det er litt typisk for disse dagene i England. Ut tidlig på morgenen og så ankomme hotellet sent på kvelden. Trøtte og mette på inntrykk og deretter bare sove en god natt søvne og så være klare til neste dag.

(gågaten i Truro)

Tirsdagen bestemte vi oss for å holde oss i Truro. Vi måtte få sett litt av denne vakre byen også. Så morgentimene ble tilbrakt med shopping og sightseeing. For som jeg nevnte så er det utrolig mange butikker her. Ingen storsenter utenom Primark og Marks & Spencer, men koselig butikker med massseeeee kjekt. Da det også i tillegg var salg i alle butikker ble det jo ekstra kjekt. Vi har en butikk vi alltid må innom og det er Sport Direkt. Denne butikk kjeden finnes i de fleste engelske byer vi har vært i. De selger sports og treningsutstyr til lattelig lave priser. En annen butikk som er heaven for meg er Cards Factory. Jeg er veldig glad i korter og diverse innpakning og slike ting. Når jeg går inn i denne butikken blir jeg nesten fysisk uvel for jeg har bare lyst å kjøpe hele butikken.

På ettermiddagen spaserte vi langs elven til Skinner Brewery. Her ville vi ta en guided tur rundt i bryggeriet. Vi var en liten gruppe som deltok og det første vi fikk var jo en pint med valgfri Skinners øl. Deretter fikk vi en til. Så ble det litt omvisning, før vi fikk drikke så mye vi bare orket. For å si det sånn, det ble en KNALLKJEKK kveld. Vi fikk virkelig valuta for inngangsprisen som var bare 19 pund for begge. Kan virkelig anbefale en tur dit.

Onsdagen ble det også en shoppingdag på formiddagen. Det var tross alt siste kvelden og MYE skulle handles enda. Hadde jeg bare tatt med litt mindre klær hjemmefra, men som sagt det er grenser for både hva kofferten tar og ikke minst veier. Gaver til de hjemme skulle bli kjøpt og så måtte jeg ha enda mer kort!!

Etter shopping runden dro vi inn til Falmouth igjen. Sigvald hadde lest om en hage som het Glendurgan. Denne skulle ha en labyrint hekk som han hadde lyst å sjekke ut. Vi tok buss en halv time fra Falmouth,  og så var vi i denne vakre hagen.

Det er alltid kjekt å vandre i engelske hager og kikke og få inspirasjon. I fjor fikk vi inspirasjon til et troll som vi har laget i hagen på hytta, men det skal jeg skrive litt mer om senere. Det var aldeles nydelig i hagen og Sigvald (og jeg) fikk rotet oss rundt i labyrinten også. Den var riktig så fornøyelig og alle, ikke minst ungene, synes det var knallgøy å virre rundt og ikke finne ut igjen.

Tilbake i Falmouth fant vi oss en pub med et åpent vindu mot handlegaten. Der koste vi oss med litt godt i glasset og publunch. Det var en deilig stund og litt avslutningen på en knallkjekk uke.

Torsdagen bar det hjem igjen og selv om vi startet i Truro klokken elleve og ikke var hjemme før tolv norsk tid så ser jeg ikke på denne dagen som stressende. Vi tar toget tilbake til London og fly hjem igjen og vi har god tid og null stress.

Det har vært en fantastisk uke og det er i alle fall sikkert at det ikke er siste gang vi drar igjen. Kanskje allerede til neste år, hvem vet? Nå begynner vi etterhvert å bli ganske godt kjent i Cornwall, men det er nok av serverdigheter og byer vi ikke har besøkt. Truro er en by jeg kan anbefale og som vi sikkert kommer til å reise til igjen. Kanskje ikke en hel uke som nå, men tre dager eller lignende.