Tur til Heiahorn, Strand høyeste fjell

09.06.2022, 08:01

Vi er blitt en liten gjeng på 5 som ofte tar oss turer rundt omkring i fylket. Til nå i år har vi gått 5 turer.

• Fra Sola stranden til Vigdel stranden via Ølberg stranden. Videre til Steinansiktet, ca 1 km lenger enn Vigdel. Denne tok vi i januar og det var en flott tur i litt heller surt vær.  Her var vi avhengige av to biler for det var ikke en rundtur. Vi avsluttet turen på Dolly Dimples og det var en herlig avslutning.
  • Neste tur gikk til Grimslifjellet utenfor Sandnes. Denne turen var nydelig for det var så lett å gå. Her gikk vi en rundtur på 3-4 timer. Terrenget var relativt flatt (opp fjellet selvfølgelig) og det var flott natur.
  • Tredje turen vi tok var fra Kvassheim fyr til Ogna. En fantastisk tur langs jærstrendene. De er bare majestetiske.
  • Fjerde turen tok vi i påsken. Den gikk til toppen til Pilå på Rennesøy. Litt krevende tur opp til Pilå, men flott utsikt og en rundtur tilbake. Etterpå dro vi til Fjøløy Fort (også på Rennesøy)

Nå på 2. pinsedag tok vi tur nr. 5. Den gikk til Heiahorn som er Strands høyeste fjell. Turen skulle ta 5 timer og var en rundtur. Jeg må si jeg grudde meg litt, for 5 timer er langt og særlig når det går RETT OPP og RETT NED igjen! Jeg er jo i rimelig god form, men må innrømme at det var en veldig hard tur.

Været var helt nydelig. Det er litt bevisst. Vi prøver å legge turene til dager med fint vær. Det gir en så mye bedre turopplevelse. Når vi tok matrasten på toppen var vinden varm og god. Det var en fantastisk utsikt på toppen. Så innover Stavanger og alle øyene rundt. Helt nydelig. Turen opp gikk jo som sagt veldig bratt opp, men nedturen var også krevende for den gikk jo bratt ned. Jeg er alltid så redd for å trø litt forkjært og vrikke en fot eller lignende. Gunnar tok seg et bad i vannet ved parkeringsplassen og det hadde jeg også gjort hadde jeg visst om dette vannet på forhånd og tatt med badetøy og håndkle.

Var veldig redd for at jeg ikke skulle kunne gå dagen etter, men det gikk veldig fint. Kjenner det litt i knærene, men ikke gale. Vi skal ta flere turer herifra. Det gikk nemlig utallige rundturer rundt i omegn fra parkeringen. Det var også en gedigen parkeringsplass og det er jo alltid et pluss.

Heiahornet er et fjell i Strand kommune i Rogaland. Det har en høyde på 775,5 meter over havet og er det høyeste fjellet i Strand kommune. Fra toppen av fjellet kan man i nord se helt til Napen og Folgefonna, mens man i sørvest kan se til Stavanger. Fjellet er et turmål, et av flere som starter ved Liarvatnet.

Da er vi i gang med målet i siktet.

Ja en bllir rimelig svett av en slikt oppover tur :)

Nydelig natur overalt.

Spektakulær utsikt

Mange kjekke turer går herifra